Knepen: Så rundar du okända avgiften på el i vinter

Spotpris, effektavgift och nu även kvartspris. Att ladda elbilen har blivit en djungel av olika regler och taxor att hålla koll på. Men med några enkla knep kan du spara hundralappar varje månad.
– Man måste vara beredd att ändra sitt beteende, säger experten.

Vintern närmar sig och för elbilsägare betyder det mer än bara snö och halka. De nya reglerna kring elnätsavgifter gör att laddningen kräver mer planering än tidigare. Förutom spotpris som varierar timme för timme ska du nu hålla koll på effektavgiften hos flera stora elbolag. Och från och med den 1 oktober 2025 har alla timprisavtal automatiskt övergått till kvartspris. Kvartspris ändras var 15:e minut istället för varje timme. Men det finns knep för att komma billigare undan när du laddar elbilen.

– För att sänka sina elkostnader måste man vara beredd att ändra sitt beteende och kombinera de två perspektiven. Utnyttja de timmar då priset är lågt och sprid ut laddningen över fler timmar. Det kräver lite mer planering men ger bättre kontroll och kan i många fall leda till lägre kostnader än tidigare, säger Jonatan Björck, expert energifrågor på Ellevio.

Planera laddningen av din elbil för att hålla nere kostnaderna.

Effektavgiften fungerar som en “straffavgift” för höga effekttoppar under månaden. Om du laddar bilen med hög effekt under kort tid kan kostnaden skjuta i höjden, även om du egentligen bara använder samma mängd energi som annars. Laddar du däremot långsammare under fler timmar blir effekttoppen lägre och avgiften mindre.

– Spotpris och effektavgift står inte i konflikt med varandra. Båda modellerna uppmuntrar oss att använda el när nätet är mindre belastat. Skillnaden är att spotpriset varierar timme för timme, medan effektavgiften baseras på dina högsta effekttoppar under månaden, säger Jonatan Björck.

Jonathan Björck på Ellevio. Foto: Pressbild

För elbilsägare och villaägare som förbrukar mycket ström betyder det att nattladdning eller att styra över annan förbrukning till natten ofta lönar sig. Mellan klockan 22 och 06 räknas effekten bara till hälften vilket gör nätkostnaden lägre. På vintern är spotpriserna dessutom ofta lägre på natten, vilket gör det till den optimala tiden att fylla batteriet.

– Kör du 5 mil på en dag motsvarar det ungefär 10 kWh. Med 4 kW laddning tar det bara 2,5 timmar. Det är i regel bara vid flera långresor efter varandra du behöver ladda fullt på en natt. Ofta kan laddningen spridas över flera nätter för att undvika effekttoppar, säger Björck.

Det finns appar som kan hjälpa dig att hålla koll på spotpriserna och styra laddningen utifrån dem. Foto: Greenely

Det kräver lite planering men tekniken finns. Många laddappar styr redan efter spotpris, men nya lösningar som tar hänsyn till effektavgiften är på väg. Målet är att du som villaägare ska kunna använda nätet smartare och undvika onödiga kostnader. Något som även minskar behovet av dyra nätinvesteringar.

För att få full kontroll över kostnaderna finns några enkla knep.
– Tänk på att undvika höglasttimmar, sprida laddningen och ställa ner effekten om möjligt. Då använder du både spotpris och effektavgift till din fördel, avslutar Jonatan. 

Tips: Så laddar du bilen smart 

  • Ladda nattetid. Mellan 22 och 06 räknas effekten bara till hälften. 
  • Sänk laddarens effekt. 4–6 kW räcker ofta för vardagskörning. 
  • Sprid ut laddningen. Ladda över flera nätter vid längre körsträckor. 
  • Följ din förbrukning och effekt. Använd Ellevio-appen eller laddarens statistik. 
  • Planera vardagsladdningen. Ladda inte samtidigt som du använder exempelvis spisen eller torktumlaren.  

    Källa: Ellevio

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt