Att köra en superbil är en dröm för många. Men alla klarar inte av att behärska den enorma kraften. Ibland kan drömmen snabbt bli en mardröm när föraren låter sitt ego och behovet att skryta ta över. Under 2024 har bilar för 100-tals miljoner förstörts.
I världen av Ferrari, Lamborghini och McLaren är krascher ofta orsakade av övermod. Hög fart och brist på omdöme från föraren är sällan en bra kombo. Publikens jubel kan i vissa fall vara som att kasta bensin på elden. Det ser coolt ut att sticka iväg i ett rökmoln direkt efter ett rödljus, mindre coolt om rökmolnet kommer från motorn när bilen krockat med en cementvägg.
Ett av de vanligaste scenarierna där superbilar kraschar är vid så kallade “cars and coffee”-event. Sammankomster där bilentusiaster visar upp sina bilar. För många förare blir det frestande att trycka på gasen för att imponera på åskådarna när de lämnar parkeringen. I videon nedan har olika konsekvenser av det beteendet samlats. Känsliga tittare varnas.
Tyvärr verkar det vara lätt att underskatta bilens kraft och hur snabbt saker kan gå fel. Termen “crowd crush”, publik kross på svenska, används av vissa för att beskriva situationen som uppstår när en förare tappar kontrollen och riskerar att köra in i folkmassor.
Reaktionerna på videoklippet är inte nådiga med sin kritik. Många menar att dumdristiga förare sabbar superbilars rykte.
– Videor som den här visar hur dumma förare är och hur en idiot kan ta ditt liv på ett ögonblick. De visar också hur åskådare kan vara lika stora idioter genom att befinna sig i skottlinjen runt idioter som gör burnouts, donuts, etc. Det är uppenbart att de inte är professionella förare, så det värsta kan hända på en sekund, skriver en ilsken tittare.
Även om vissa förare i videon försöker att se obrydda ut måste de tänka på de hisnande kostnaderna som en krasch kan leda till. En enkel reparation av en Ferrari kan kosta 100 000-tals kr. Skador som de i videon kostar flera miljoner att reparera.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.