Kina har stoppat exporten av viktiga jordartsmetaller som magneter. De används i bland annat elbilar. Nu slår flera bildelstillverkare larm om hotande produktionsstopp.
Ett beslut från Kina att stoppa exporten av vissa metaller har börjat få effekt i Europas bilindustri. Flera leverantörer har fått avbryta delar av sin produktion, och oron växer bland både biltillverkare och politiker.
– Vi måste minska vårt beroende av alla länder, särskilt sådana som Kina där vi är mer än 100 procent beroende, säger EU:s industrikommissionär Stephane Séjourné, enligt Reuters.
Bakgrunden är att Kina i april införde restriktioner på exporten av sällsynta jordartsmetaller och vissa typer av magneter. Det är material som är helt nödvändiga i tillverkningen av elbilar, elektronik, flygplanskomponenter och försvarsmateriel. Kina står i dag för omkring 90 procent av den globala produktionen av dessa ämnen.
Effekten har inte låtit vänta på sig. Enligt den europeiska organisationen för bilkomponenttillverkare (CLEPA) har flera produktionslinor i Europa tvingats pausa sedan lagren tagit slut. Hittills har bara ungefär en fjärdedel av de exporttillstånd som europeiska företag ansökt om godkänts av Kina och flera avslag har motiverats med rena formalia.
Enligt Reuters uppger Mercedes-Benz att de i nuläget inte påverkats direkt. Men man diskuterar med sina huvudleverantörer om att bygga upp egna säkerhetslager av sällsynta metaller för att gardera sig. BMW säger att deras fabriker fortsätter producera som vanligt men bekräftar att delar av leverantörsnätverket är påverkat.
Och svenska Autoliv som är världsledande på säkerhetskomponenter som bilbälten och krockkuddar säger att deras produktion inte påverkats. Men de har tillsatt en särskild arbetsgrupp för att bevaka situationen. Flera aktörer varnar nu för att problemen kan bli större inom kort. Vissa företag har bara tillgång till material för några veckors produktion, enligt Wolfgang Weber, vd för den tyska branschorganisationen ZVEI. Han säger att många företag känner sig lämnade av politiken och nu försöker hitta egna lösningar direkt i Kina.
Samtidigt försöker flera tillverkare minska sitt beroende av de känsliga metallerna. BMW har till exempel börjat använda elbilar med motorer som inte innehåller magneter. Men såna lösningar är ännu dyrare och inte görbara i större skala. Dessutom behövs sällsynta jordartsmetaller fortfarande i andra delar av bilen, till exempel i mindre motorer för vindrutetorkare eller elektriska fönster.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.