Formel 1-bilar kan säljas för långt över 100 miljoner kronor. Men nu auktioneras en F1-bil ut för en bråkdel av det priset. En bil som den finländska ikonföraren Kimi Räikkönen skördade framgångar med säsongen 2013.
Att äga en äkta Formel 1-bil är en dröm för många men det brukar vara en kostsam affär. Ofta går dessa bilar enkelt för över 100 miljoner kronor men nu finns en unik chans att förvärva en del av F1-historien till ett betydligt mer överkomligt pris – nämligen Kimi Räikkönens Lotus E21 från säsongen 2013.
Finländaren nådde dubbla pallplatser med bilen innan han halvvägs in i säsongen lämnade över den till stallkollegan Romain Grosjean, som även han skulle skörda stora framgångar med just denna F1-bil. Totalt låg bilen bakom sex pallplaceringar under säsongen 2013, vilket bevisar att det då var en av de bästa bilarna i Formel 1.
Därför höjer många på ögonbrynen när bilen nu ska auktioneras ut av auktionsfirman RM Sotheby för en betydligt lägre summa än man är van att se F1-bilar gå för. Auktionshuset skriver att den förväntade prislappen kommer att landa någonstans mellan 4,1–5,2 miljoner kronor. Självklart är även det mycket pengar, men ändå ett överkomligt pris för den som alltid drömt om att äga en F1-bil.
Auktionsfirman skriver att bilen säljs direkt av BWT Alpine F1-teamet och att den ser ut precis som den gjorde säsongen 2013. Men det finns en hållhake, en ganska stor sådan, vilket också kan förklara vrakpriset: bilen säljs som en utställningsbil i icke-körbart skick på uppdrag av F1-teamet, skriver RM Sotheby i auktionsannonsen.
När Kimi Räikkönen och Romain Grosjean skördade framgångar med denna Lotus-bil satt en 2,4-liters naturligt aspirerad V8-motor från Renault i den. Men det framgår inte om motorn de facto finns kvar i bilen idag.
Foto stora bilden: Wikimedia Commons
Här är de 10 dyrast sålda F1-bilarna:
F1-bilmodell | Prislapp i SEK (försäljningsår) |
1954 Mercedes W196R | 342 miljoner (2013) |
2013 Mercedes-AMG Petronas F1 W04 | 216 miljoner (2023) |
2003 Ferrari F2003-GA | 168 miljoner (2022) |
2001 Ferrari F2001 | 86 miljoner (2017) |
2002 Ferrari F2002 | 76 miljoner (2019) |
1998 Ferrari F300 | 72 miljoner (2022) |
2010 McLaren-Mercedes MP4-25A | 69 miljoner (2021) |
1993 McLaren MP4/8A | 66 miljoner (2018) |
1992 Williams-Renault FW14B | 39 miljoner (2019) |
1982 Ferrari 126 C21 | 24 miljoner (2019) |
Källa: Talksport (2024)
LÄS MER: