Sverige har tappat kontrollen över bilregistret, kan Carup avslöja. Ingen vet idag längre vilka bilar som finns kvar i landet eller som har exporterats. 10 000-tals bilar som sedan länge lämnat Sverige står kvar som svenska.
Sverige exporterar mängder med bättre begagnade bilar. När marknaden är svår på hemmaplan säljer istället bilhandlarna fordonen till andra EU-länder. Enligt Car.info exporterades 163 000 bilar förra året, varav 19 000 elbilar. Sverige töms på nya fina bilar. Men Carup kan avslöja att ingen egentligen vet hur stor exporten av bilar är eller har varit. Transportstyrelsen har tappat kontrollen över sitt bilregister. Många köpare av bilarna struntar i att göra avregistrering av bilarna i Sverige.
Bilarna står därför kvar som registrerade i Sverige med bilhandlare som ägare – år efter år. Ingen vet idag exakt hur stort problemet är. Men många större bilhandlare har idag 100-tals bilar registrerade på sig som sedan länge lämnat Sverige. I många fall är det bilar som exporterades för flera år sedan. I vissa fall finns bilar som försvann för 8-10 år sedan fortfarande registrerade hos bilhandlare.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/bilhandlare-mobilty-sweden--1024x576.webp)
Totalt torde det handla om 10 000-tals bilar. Men ingen vet exakt, allra minst Transportstyrelsen. En av handlarna är auktionsfirman Kvdbil, men många andra handlare har fler bilar.
– Det hänger på köparen, om de inte skickar in registreringshandlingarna till Transportstyrelsen i Sverige så fortsätter bilen att vara registrerad här, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på KVD.
Transportstyrelsen har inte hört talas om saken, trots att problemet är omfattande. Man menar på att det är bilens ägare som har ansvar för att rätt handlingar kommer in. Men om en köpare inte avregistrerar bilen i Sverige blir säljaren bakbunden.
– Det ligger ju i bilhandlarnas eget intresse att få fordonen avregistrerade i vägtrafikregistret eftersom ett registrerat fordon kommer med avgifter och ansvar. Sen är det också så att om vi på Transportstyrelsen får kännedom om att ett fordon exporterats från Sverige och registrerats i ett annat EES-land har vi möjlighet att avregistrera på eget initiativ, säger Mikael Andersson, informationschef på Transportstyrelsen.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/12/mikael_andersson-1024x576.webp)
Den säljande bilfirman har bara ett köpeavtal. Men det räcker inte för att Transportstyrelsen ska kunna avregistrera bilen som exporterad.
– Vi försöker göra vårt bästa, men köpehandlingarna har ingen verkan på Transportstyrelsen, det är registreringsbeviset som måste komma in, säger Daniel Odsberg.
Tidigare kunde bilhandlarna tvångsavregistrera exporterade bilar efter bara ett år. Men nu har reglerna ändrats.
– Nu har Transportstyrelsen ändrat reglerna så att man kan inte tvångsavregistrera dem förrän efter tre år, men vi övervakar bilarna, säger Daniel Odsberg.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/01/bilpriser_2022-1024x576.webp)
På Transportstyrelsen förstår man problemet. Det betyder att vi har ett bilregister som inte stämmer med verkligheten. Ingen vet egentligen hur många bilar som finns i Sverige.
– En brist för samhället är ju att Vägtrafikregistret inte blir uppdaterat med aktuell fordonsstatus och därmed indirekt. I förlängningen kan det innebära en ökad totalkostnad för vår verksamhet då vi tvingas registerhålla fordon som inte längre borde finnas i våra register, säger Mikael Andersson.
Följden blir också att statistiken över vår bilpark blir snedvriden. Många har jublat över att Sverige passerat milstolpen 400 000 elbilar. Men nu visar det sig att många elbilar redan kan ha lämnat landet genom export. Mörkertalet för exporten kan vara stort.
Varje exportland innebär olika bekymmer.
– Ett exempel är om vi säljer till Danmark så ställer inte bilhandlaren på den förrän den körs och det kan ta lång tid. Men även om vi säljer till EU-länder så har varje land sina egna bestämmelser som gör allt krångligt, säger Daniel Odsberg.
Däremot slipper bilhandlarna böter. Ansvaret ligger på köparna, och de är mycket svåra att spåra upp efter affären.
– Det finns ingen påföljdsbestämmelse som gäller när en person inte avregistrerar fordon som exporterats, säger Mikael Andersson.
För bilhandlarna är exporten ett nödvändigt ont för att överleva i svåra tider. Men samtidigt är det resurskrävande.
– Vi får avsätta resurser som sitter och övervakar de här bilarna, personal som skulle behövas i verksamheten och möta kunder, säger Daniel Odsberg.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.