Kaos hos krisdrabbad superbilshandlare

Flera ägare till exklusiva bilar har blivit rasande efter att en välkänd bilhandlare i London hamnat i ekonomisk kris. De berättar att de lämnat ifrån sig Lamborghinis och Ferraris – men inte fått betalt.
– Det är fullständigt kaos, säger en drabbad kund.

Den 30-årige finansarbetare uppger att han sålde sin bil till företaget i somras. Det är en Ferrari California T, värd motsvarande drygt 900 000 kronor och som köptes in av handlaren för 72 000 pund. Men trots löfte om betalning inom två veckor saknas fortfarande 66 000 pund.

Företaget bakom affärerna är GVE London. Det är en handlare som ofta synts i sociala medier och som lockat kändisar. Bolaget har nyligen lämnat in en så kallad ”Notice of Intention” till den brittiska domstolen. Det är ett första steg inför en eventuell rekonstruktion eller konkurs. Enligt ägaren David Rai var beslutet nödvändigt efter att en ”omfattande bedrägerihärva” upptäckts i verksamheten. Samtidigt har företaget gått ut med att man för diskussioner med potentiella investerare.

Osäkerheten har fått flera kunder att skynda sig till bilhallen i västra London för att hämta tillbaka sina bilar innan de säljs vidare. En 60-årig pensionerad ingenjör berättar att han hann rädda sin Lamborghini Huracán värd runt 240 000 pund.
– Vi åkte ner och hämtade bilen inom 20 minuter. Den var inte såld än och jag kände mig verkligen lättad, säger han till Daily Mail.

Samtidigt står andra fast i en mardröm. Den unge Ferrari California T-ägaren beskriver situationen som att bilen i praktiken kan vara stulen om den sålts vidare utan att han fått sina pengar.
– Om de har sålt min bil och stoppat pengarna i verksamheten är det precis som att någon går in på min uppfart, stjäl bilen och säljer den. Bara på ett smartare sätt, säger han.

Minst tre polispatruller syntes utanför bilhallen under dagen, men enligt polisen rapporterades inga incidenter. På Instagram försöker ägaren samtidigt lugna kunderna.
– Låt mig vara tydlig: detta är inte en konkurs. Det är ett steg vi var tvungna att ta för att skydda bolagets tillgångar och kunna fortsätta förhandlingarna med investerare, säger David Rai.

Han försäkrar att hallen fortfarande är öppen och att bilarna står kvar. Samtidigt lanserar han visionen om en långsiktig strategi som ska ”förnya sättet människor köper och säljer superbilar”. Men för de bilägare som ännu inte fått sina pengar återstår bara ovissheten.
– Jag har ingen aning om jag någonsin får betalt, säger den unge Ferrariägaren.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt