Vad beror egentligen elbilsraset i Sverige på? Kände motorjournalisten Robert Collin sågade kinesiska elbilar i direktsändning i TV4.
– Folk har blivit besvikna på allt som har med elbilar att göra, säger Robert Collin.
Men fick snabbt mothugg av elbilsfantasten.
– Det är bara fem procent av elbilarna i Sverige som kommer från Kina, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.
Försäljningen av elbilar kraschar i Sverige. Förespråkarna skyller på politikerna, medan kritikerna räcker finger åt kineserna.
– Om man lägger 20 miljarder av våra skattepengar på att göra bensinen billigare är det inte konstigt att elbilsförsäljningen minskar, säger Mattias Goldmann.
En av Sveriges mest kända motorjournalister har ett annat perspektiv på problemet när frågan debatterades i TV4 Nyhetsmorgon under torsdagen.
– Det hade varit bra om man gett industrin och infrastrukturen tid att förbereda sig. Det enda man gjorde var att öppna på vid gavel för kinesiska elbilar, säger Robert Collin, 75, motorjournalist på Aftonbladet.
Enligt honom har allmänheten tappat förtroendet för elbilarna. Kinesiska elbilar kan tappa halva värdet första året, enligt Collin.
– Folk har blivit besvikna på allt som har med elbilar att göra, det är dyrt och svårt att ladda, säger Robert Collin.
Medan elbilsvännerna skyller på våra svenska politiker.
– Man har tagit bort stimuleringen över en natt och så gör regeringen det billigare att tanka fossilt, svarar Mattias Goldmann.
Men den erfarna motorjournalisten ser också att politikerna här hemma i Sverige har ett ansvar.
– Vi skulle skyndat långsammare, om man tittar på Spanien och Italien finns det inga elbilar, men det går långsamt framåt. Här la man allt ansvar på privatbilisterna att ordna klimatet, säger Robert Collin.
Han vill att vi ska värna den europeiska fordonsindustrin, allra helst i tider då vi står inför en stor kris.
– Vi ska inte skrota den europeiska bilindustrin och ta in kinesiska elbilar som ingen har förtroende för, säger Robert Collin.
Men elbilsvännen tycker inte att man kan skylla allt på kineserna.
– Det stämmer inte, bara fem procent av elbilarna som såldes i Sverige var från Kina, kontrade Mattias Goldmann.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.