Kalle Uhr har byggt en Monstersaab. Hans Saab 90 från 1987 ser inte ut som någon sportbil – men har 450 hästkrafter.
– Jag har tagit de bästa originaldelarna från Saabs modeller och sammanfört dem, säger han till Carup.se
Allt började för länge sedan. När Kalle var ung och ambitiös. Tillsammans med några vänner bestämde man sig för att bygga en bakhjulsdriven bil och alla fick välja en del.
– Jag har växt upp med Saab och kan inget annat, därför valde jag en Saabmotor, medan kompisen tog en Volvo 264, säger Kalle Uhr.
Men det var tre starka viljor som stött och blötte sitt projekt. Till slut bestämde sig Kalle för att göra en solokarriär.
– Jag köpte ut de andra och bestämde mig för att spola allt med Volvon. Istället köpte jag en Saab 90 från 1987, den var billig, säger Kalle Uhr.
På den tiden tävlade han i dragracing och drömde om att bygga en egen bil som verkligen bar ett personligt signum. Med sin skrangliga Saab fick han ett mål. Men det skulle ta många år.
– I mitt tidigare liv, innan barnen, tävlade jag på stripen med en Opel som hade en Saabmotor. Men så tänkte jag bygga en Dragster av den här Saab 90 an, någon med mycket effekt som passade perfekt för att tävla, säger Kalle Uhr.
Han behövde en bil med massor med hästkrafter som accelererade snabbt. Då skulle det bli spännande att ge sig ut på banan och konkurrera mot rivalerna på den klassiska engelska kvartsmilen.
– Jag har tagit de bästa originaldelarna från alla Saabmodeller och sammanfört dem. Det här blev resultatet, jag har arbetat på den hela tiden fram till nu kan man säga, säger Kalle Uhr.
Men så plötsligt dansade det in en tjusig flicka i den motorbitna östgötens liv. Hon tog honom med storm och plötsligt hade han tre hungriga små munnar att mätta.
– Med barnen blev allt helt annorlunda. Då har man inte tid och möjlighet att åka runt och tävla på det viset, därför tänkte jag då att man skulle göra om den för att köra på gatan, säger Kalle Uhr.
Därför bestämde han sig för att konvertera Saaben från dragster till en vanlig landsvägskämpe.
– Men jag ville inte vara kriminell, så jag registrerade och besiktigade bilen. Nu har vi den i familjen som en vanlig bil, säger Kalle Uhr.
Fast med 450 hästkrafter och bara två framsäten. Men Kalles barn är inte imponerade av pappas makalösa bygge.
– Det tycker mest att den är fult, töntig och tråkig, de gillar Teslor mer, säger Kalle Uhr och skrattar.
Men en gång om året tar han och sambon ut bilen för en gemensam semester tillsammans.
– Vi har en tradition att åka upp till Dalarna och gå på Nordic Summer Meet i Falun, det är alltid trevligt, säger Kalle Uhr.
För er som gillar tekniska detaljer kan Kalle berätta lite mer om hemligheten bakom det monster som döljer sig bakom 90:ans fasad.
– Den gör noll till 100 på lite mer än fem sekunder och sedan upp till 200 på ungefär 7,5. Allt är som sagt helt original, men jag har en 2,3 liters motor från Saab 900, sedan är det 2 literskolvar som är nedsvarvade tillsammans med 2,3 liters vevstakar och vevaxel. Givetvis är de modifierade så att de kan passa tillsammans, säger Kalle Uhr.
Många som ser han bil blir alldeles begeistrad. Allra helst Saabälskare Men Kalle har inga planer på att sälja den.
– Nej, men om någon skulle erbjuda mig 20 miljoner, då skulle jag nog överväga det, säger han.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.