John Arne Markussen ville utrusta sin Jaguar I-Pace med en dragkrok. I stället möttes han av en nota som fick honom att tappa hakan.
– Att betala gott och väl över 40 000 kronor för en dragkrok finns inte på kartan, säger han.
Norrmannen hade redan kollat lite på nätet och sett att dragkrokar brukar kosta mellan 5 000 och 10 000 kronor beroende på bilmodell. Eftersom hans elbil kunde kräva extra programmering och anpassningar räknade han med att priset skulle bli något högre. Men skillnaden blev betydligt större än så.
– Jag blev helt chockad. Jag hade inte väntat mig mer än kanske det dubbla av en vanlig montering, säger John Arne Markussen till TV2 Broom.
Prislappen kom från Motorpool som var samma återförsäljare som han köpt bilen hos. Där var slutsumman 43 206 kronor för ett avtagbart originalfäste, komplett med montering. För Markussen kändes det som ett orimligt besked.
– Jag tycker att man borde hitta mer rimliga lösningar. Det här kändes rakt igenom fel, säger han.

När han jämförde med en offert från en annan bilverkstad blev skillnaden tydlig. Där skulle samma jobb kosta drygt 22 000 krono, alltså lite mer än halva priset. Motorpool menar dock att deras pris inte sticker ut.
Enligt Jon Oskar Hennum, chef för delar och logistik på Motorpool Handel AB handlar det om att originaldelar och eftermontering hos auktoriserad verkstad innebär andra garantier och säkerhetsnivåer än andra lösningar.
– En originaldragkrok är testad och godkänt för just denna bilmodell och hela den elektriska installationen är anpassad utan att man behöver skarva kablar. Det minskar risken för problem och gör att bilens garanti fortfarande gäller. Dessutom följer två års garanti på både arbete och delar, säger han till TV2 Broom.
Att originalmonterad extrautrustning också kan höja andrahandsvärdet på bilen är ett annat argument, enligt Motorpool. Men för Markussen är dragkroken ändå lagd på is. Han har gett upp idén, även om han ibland skulle haft nytta av en släpvagn på långresor eller till stugan.
– Det är inte någon katastrof. Men visst känns det dumt. Då får det hellre vara, säger han.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.