Elbilsförsäljningen slog rekord i Tyskland i april. Men samtidigt blev Tesla stora förlorare. Den amerikanska elbilstillverkaren fick se sin nybilförsäljning halveras.
Trots rekordförsäljning av elbilar i Tyskland backar Tesla rejält. I april levererade företaget bara 885 nya bilar – nästan hälften så många som samma månad i fjol. För helåret är nedgången ännu större: över 60 procent, enligt tyska myndigheter.
– Utan prissänkningar kommer Tesla inte kunna stoppa raset i nybilsförsäljningen,
säger fordonsforskaren Ferdinand Dudenhöffer till tyska Bild.
Det är ett stort bakslag för Tesla, som länge varit ett av de ledande elbilsmärkena. Samtidigt växer marknaden snabbt. Var femte ny bil i Tyskland är nu en elbil. En ny undersökning visar också att intresset ökar, särskilt bland yngre. 30 procent säger att de vill köpa elbil vilket är sju procent fler än förra året. Det borde gynna Tesla – men istället tappar de mark.

En anledning är att många konkurrenter har sänkt priserna rejält. Tesla har däremot varit försiktigare, trots att deras bilar redan är dyrare än många andras. Samtidigt finns få nya modeller och nyheter från märket. Flera kunder väntar på uppdateringar, som den nya Model Y som börjar levereras i juni.
Elon Musks uttalanden har också påverkat köparna. Hans stöd för Donald Trump och politiska utspel har väckt kritik och avståndstagande. I vissa länder har det till och med lett till protester och skadegörelse mot Teslas butiker.
Problemen märks inte bara i Tyskland. I Sverige minskade försäljningen med 72 procent i april jämfört med samma period förra året. I Storbritannien var nedgången 62 procent, och i Portugal en tredjedel. Det enda undantaget är Norge, där försäljningen ökade med 12 procent.
För konkurrenterna är det ett gyllene tillfälle. Framför allt kinesiska märken som BYD har tagit för sig. I april sålde BYD 1 566 bilar i Tyskland – en ökning med 750 procent jämfört med året innan och betydligt fler än Teslas 885. Volkswagen har också tjänat på Teslas tapp. Med fler och billigare modeller har VW börjat ta tillbaka marknadsandelar och i mars krossade man Tesla på hemmaplan.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.