Nu är det oroligt bland Porsche-handlare i Kina. Sportbilstillverkaren har rasat 24 procent i år på den viktiga kinesiska marknaden. Återförsäljare uppges kräva ersättning eftersom de tvingats sälja ut bilar till förlustpriser, uppger Handelsblatt.
Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har det hett om öronen i Kina. Anledningen är att en konflikt uppstått med flera av företagets återförsäljare. Enligt kinesiska medier hade några av återförsäljarna krävt kompensation från Porsche. Detta eftersom återförsäljarna tvingats sälja bilar med förlust för att klara det tyska bilmärkets ambitiösa försäljningsmål. Porsche sålde nästan 80 000 bilar i Kina förra året, en fjärdedel av företagets totala volym. I år har försäljningen minskat med 24 procent. Framförallt är det elbilar som tappat.
Enligt Handelsblatts uppgifter är säljchefen Detlev von Platen för närvarande på plats i Kina för att få en uppfattning om situationen och för att tala med upprörda återförsäljare. En talesperson från Porsche bekräftade att företaget tar återförsäljarnas missnöje på allvar, men vill inte kommentera eventuell kompensation. Tillsammans med sitt försäljningsnätverk, analyserar nu koncernen situationen för att råda bot på vilka åtgärder som anses lämpliga och som kan säkerställa en god försäljning för framtiden.
Det fortsatta “priskriget” på elbilsmarknaden i Kina spelar också en roll. Det har kostat etablerade västerländska aktörer marknadsandelar i landet och satt press på deras vinstmarginaler. Det diskuteras dessutom högre tullavgifter på dyra bilar med förbränningsmotorer vilket påfrestar de exklusiva tillverkarnas verksamheter i Kina ytterligare.
Porsches leveranser till Kina sjönk med 15 procent år 2023 och under årets inledande kvartal rasade försäljningen med 24 procent jämfört med föregående år. Siffror från Marklines visar också att Porsches elbil Taycan endast sålde i 600 exemplar mellan januari och april i Kina.
Eftersom Porsche inte har några egna fabriker i Kina förblir märket flexibelt i hur de väljer att distribuera sin försäljning. Samtidigt som det kan det vara lukrativt att vara aktiv på världens största bilmarknad.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.