Allt färre köper lyxsedaner. Förra året gick försäljningen uselt för flera märken. Här är 10 lyxsedaner som hade det tufft 2024.
Den som vill ha en lyxig bil tycks gravitera mer mot SUV-modeller. Klassiska tyska lyxsedaner sålde mycket sämre år 2024 jämfört med 2023. Samtidigt ökar försäljningen av SUV:ar i premiumsegment, enligt Automotive News.
Högst upp på listan hamnar Porsche Taycan, vars försäljning mer än halverats. Audi E-tron GT ligger hack i häl med en nedgång på 45 procent. Den enda elektriska modellen på listan vars försäljning ökade lite är BMW i7.
# | Modell | jan–24 nov | Jämfört med 2023 |
1 | Porsche Taycan | 8763 | −51 % |
2 | Mercedes S-klass | 6391 | -32 % |
3 | Porsche Panamera | 4950 | 3,9 % |
4 | BMW 7-serie | 4603 | 3,3 % |
5 | Audi E-tron GT | 2979 | −45 % |
6 | Mercedes EQS | 2420 | -31 % |
7 | Audi A8, S8 | 2382 | -32 % |
8 | BMW i7 | 2322 | 4,4 % |
9 | Mercedes AMG GT | 1221 | −41 % |
10 | BMW 8-serie | 1167 | -40 % |
Statistiken är hämtad av Dataforce.
– Bristen på efterfrågan på elbilar i detta segment antyder att modellerna inte är tillräckligt bra för kunder som vill ha lyxbilar, säger Benjamin Kibies, chefanalytiker på Dataforce.
Den dåliga försäljningen verkar inte bara bero på att folk inte har råd. Range Rover sålde 15 482 enheter, vilket är en ökning i försäljning på 20 procent. Mercedes-Benz GLS hade 50 procent bättre försäljningssiffror jämfört med 2023. Det gick även bra för BMW:s X7 SUV som ökade sin försäljning med 17 procent.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.