Försäkringsbedrägerierna skenar. Värst är det bland fordon och branschen pekar mot den organiserade brottsligheten.
– Vi vet att många bilbränder är försäkringsbedrägerier, säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.
För några år sedan var bilbränderna en av de hetaste nyheterna. Många trodde att det bara handlade om frustrerade ungdomar som satte bilarna i brand som protest mot samhällets orättvisor. Men försäkringsbranschen har undersökt saken.
– Åren 2017 och 2020 genomfördes branschgemensamma kontrollaktiviteter där försäkringsbolagen fokuserade på utredning av bilbränder, säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.
Efter utredningar visade det sig att många av bränderna var rena försäkringsbedrägerier.
– Vid båda dessa tillfällen visade det sig att mer än 50 procent av de bilbränder som försäkringsbolagen valde att utreda närmare resulterade i ett beslut om att inte betala ut någon skadeersättning, säger Mats Galvenius.

Försäkringsbolagen har tagit i med hårdhandskarna mot bränderna. Och det har gett resultat.
– Vår bedömning är dock att bedrägerierna med anlagda bilbränder har minskat sedan dess eftersom försäkringsbolagen har blivit betydligt bättre på att välja ut och utreda misstänkta bilbränder, säger Mats Galvenius.
Försäkringsbolagen använder utredare som ofta har varit poliser.
– När det gäller fordonsbränder kan försäkringsbolagen göra en brandorsaksutredning för att klargöra om branden har uppstått på det sätt som försäkringstagaren uppger i sin skadeanmälan, säger Mats Galvenius.
Avböjda skadeersättningar i miljoner
År | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
Totalt antal avböjda skador (mkr) | 820 | 682 | 578 | 505 | 517 |
Antal avböjda fordonsskador (mkr) | 289 | 216 | 187 | 168 | 161 |
Steg för steg nystar utredarna upp orsaken till branden.
– Om det visar sig att branden är anlagd så kan försäkringsbolagen utreda fordonets skadehistoria, till exempel. service, besiktning och teknisk status, för att upptäcka om det finns en förklaring till varför försäkringstagaren kan ha ett intresse av att elda upp bilen, säger Mats Galvenius.
Förra året stoppade försäkringsbolagen utbetalningar på 289 miljoner kronor för påstådda skador på motorfordon. Det är en ökning med 34 procent jämfört med året innan.
Förutom anlagda bilbränder är arrangerade bilolyckor en annan metod som de kriminella använder.
– När det gäller trafikolyckor kan försäkringsbolagen utreda om omständigheterna på olycksplatsen talar för att olyckan är arrangerad, säger Mats Galvenius.
Men de flesta bedrägerierna handlar om att skadan aldrig inträffat eller inte går att styrka. Dagens smarta bilar är ofta intelligentare än kriminella bilägare.
– I moderna bilar finns det även mycket data som kan användas för att bedöma om bilen har krockats avsiktligt, till exempel kan man utläsa hastighet, bromskraft och om föraren har försökt styra bort från ett hinder, säger Mats Galvenius.
Försäkringsbolagen är ligorna på spåren. Man vet vilka mönster man ska leta efter för att avslöjade bedrägerierna.
– Om det är organiserad brottslighet som ligger bakom försäkringsbedrägerierna så används ofta storskaliga upplägg med många små och medelstora skador, till exempel i form av arrangerade trafikolyckor där de inblandade fordonen är registrerade på olika målvakter, säger Mats Galvenius.
Ligornas metoder har blivit allt mer raffinerade.
– Organiserad brottslighet använder ibland även företag för storskaliga bedrägerier mot försäkringsbolagen. Det har exempelvis funnits exempel på verkstäder som debiterar försäkringsbolagen för reparationer, till exempel byte av vindrutor, som aldrig har genomförts.
Branschen vet inte vad som är det vanligaste bedrägeriet, säger Mats Galvenius.
– Det är svårt att veta vilket som är det vanligaste försäkringsbedrägeriet inom motorskador eftersom mörkertalet är stort, fortstätter Galvenius.
Om du ljuger för försäkringsbolaget kan det straffa sig dyrt. Ofta har andra försökt detsamma tidigare och det är svårt att sopa igen sina egna spår.
– Vi kan anta att det finns ett stort antal bedrägerier när det gäller vagnskador, till exempel att kunden anger att skadorna är en smitningsolycka trots att man själv är vållande, i syfte att få en lägre självrisk, säger Mats Galvenius.
Sedan finns det försäkringsbedrägerier som inte är kopplade till kriminella ligor. Brott som kanske anses som lite mildare, men ändå är brott.
– Vi vet också att det finns många bedrägerier kopplade till glasskador. Inom motorförsäkring är det inte ovanligt att man registrerar fordonet på en närstående som kanske är äldre eller bor på en mindre ort i syfte att få en lägre försäkringspremie. Men försäkringsbolagen har under senare år blivit betydligt bättre på att motverka den här typen av bedrägerier, säger Mats Galvenius.
I slutändan blir det alla hederliga människor som får betala för de ohederligas fusk.
– Kostnaderna för försäkringsskador måste i slutändan täckas genom premieinbetalningar. Det betyder att bedrägerierna drabbar de ärliga kunderna genom onödigt höga premier. En grov uppskattning är att försäkringsbedrägerierna kostar cirka 500 kronor per år för en familj med villa och bil, avslutar Mats Galvenius.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.