Den kroatiske entreprenören som är en av Koenigseggs vassaste konkurrenter. Nu planerar han att ta över hela Bugatti – och förhandlingarna är redan igång.
– Det är ingen hemlighet att vi för diskussioner, säger han i en intervju i Singapore.
37-årige Mate Rimac är grundare och största ägare i Rimac Group. Det är ett företag som på bara drygt ett decennium gått från en garageidé till en tung aktör inom eldrivna supersportbilar. Tillsammans med Porsche startade han 2021 bolaget Bugatti Rimac, som bygger hyperbilar under båda märkenas namn.
Bakom ambitionen finns också en vilja att skapa frihet. Porsche har tidigare försökt ta en större kontroll över samarbetet, men nu ser Rimac sin chans att bli ensam herre på täppan.
– Jag vill kunna fatta långsiktiga beslut och investera på ett sätt som jag tror på, utan att behöva förklara mig för 50 olika personer, säger Rimac till Bloomberg.

Nu vill Rimac köpa loss Porsches andel i samarbetet. Enligt uppgifter värderas affären till drygt en miljard euro, motsvarande omkring 12 miljarder kronor. Porsche äger i dag 45 procent av Bugatti Rimac, men Rimac vill ta full kontroll och har redan investerare redo att backa upp köpet. Bland annat internationella investeringsgrupper och riskkapitalfonder.
Historien om honom har blivit något av en modern billegend. Han började 2009 i ett garage där han byggde om sin gamla BMW E30 till en eldriven racerbil. Det blev starten på Rimac Automobili, som i dag inte bara tillverkar eldrivna hyperbilar utan även levererar teknik till andra biltillverkare. Det är också ett märke som vi sett tampas med svenska Koenigsegg om olika rekord de senaste åren.
Om allt går enligt plan kan affären bli klar redan nästa år. Men för Rimac handlar Bugatti-affären inte bara om pengar, utan om passion.
– När man förhandlar med stora bolag handlar det inte bara om affärer. Det är familjer, flera familjer. Det är något känslomässigt, säger han till Bloomberg.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.