Jasper byggde egen lyxbil av döda bilmärket

Projektet kostade över 20 miljoner kronor. Det tog extremt lång tid. Men nu har Jasper återupplivat lyxbilsmärket från 50-talet.

Lyxbilstillverkaren Packard försvann redan 1958. Men namnet har levt kvar länge, och väcker fortfarande tankar om vad som hade kunnat bli. För entusiasten Jasper har den tanken nu blivit verklighet. Han har skapat en fransk lyxsedan – en modell som Packad var nära att göra själva.

Men projektet krävdes beslutsamhet. Och extrem många arbetstimmar. Han jämförde processen med en lång bilresa.
– Normalt sett vet man: Kör jag till Paris, det är så många kilometer och tar så många timmar. Nu visste vi inte ens vart vi var på väg, än mindre hur långt det var, berättade Jasper för AD.

Projektet tog makalösa 17 000 arbetstimmar. Bild: JB Classic & Bespoke

Tillsammans med sitt företag JB Classic & Bespoke, byggde Jasper världens första Packard Excellence. Designen är varken en kopia av en klassisk Packard eller den mer moderna prototypen Packard Twelve från 1999. Istället hämtar den sin inspiration från Facel Vega Excellence. En fransk lyxsedan som var mycket nära att börja säljas under Packard-märket på 50-talet. Men självaste Mercedez-Benz satte stopp.

Planerna på ett samarbete skrotades av Daimler-Benz, företaget som på den tiden tillverkade Mercedes-Benz-bilarna. Daimler-Benz var nämligen en affärspartner och hade inflytande över vad Packard kunde göra med sina bilar. De satte helt enkelt stopp för planerna att märka Facel Vega som en Packard. Och Packards historia gick vidare utan modellen.

Men nu har Packard Excellence blivit verklighet, även om grunden är en bit ifrån originalet. Jaspar använde en andra generationens Bentley Flying Spur som bas, byggde om hela karossen och lade till skräddarsydda detaljer. Som tur hade Jasper hjälp, för bygget tog smått otroliga 17 000 arbetstimmar. För en person motsvarar det 2125 arbetsdagar. Över åtta års heltidsarbete.

Trots den nya designen märks Bentleys DNA tydligt. Stilen märks i bilens former, taklinje och interiör. Det som först fångar blicken är de vertikala LED-strålkastarna, som påminner om Cadillac, och den stora, tredelade kromgrillen. Mitt på grillen sitter en fällbar maskot, “Goddess of Speed”, som hyllar Packards historia.

Bilens profil har skarpare, mer levande linjer. Den har också bakdörrar som öppnas bakåt, precis som Rolls-Royce. För att få det att fungera skapade teamet nya gångjärn och specialtillverkade dörrhandtag i handformad rostfri stål. Bakdelen är mer kantig och enkel, med C-formade LED-bakljus och ett Packard-emblem på bakluckan.

Det finns inga uppgifter om att motorn har ändrats från Bentleys original. Andra generationens Flying Spur hade antingen en twin-turbo 4,0-liters V8 eller en twin-turbo 6,0-liters W12, men det är oklart vilken av dessa som sitter i Packard Excellence.

JB Classic & Bespoke berättar att projektet gick på över 2 miljoner euro, ungefär 21,9 miljoner kronor. Med tanke på bilens unika karaktär och alla år av arbete känns summan inte förvånande. Nu står bilen färdig och har fått sin plats i Roubos bilmuseum – där den får glänsa, medan Jasper och hans kollegor stolt kan betrakta sitt livsverk på avstånd.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt