Volvoanställda kräver besked från ledningen. Folk vill veta vem som kommer att sparken.
– De kan inte gå ut och säga att det ska bli besparingar och sedan hålla käft, säger en anställd på Volvo Cars i Olofström.
Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson, 74 år ung, började med att annonsera företagets planerade nedskärningar. Volvo ska spara 18 miljarder kronor och det innebär omfattande nedskärningar på personal.
– Vi har ännu inte fått veta något om vad som kommer att hända och det påverkar många väldigt negativt. Man behöver ett besked. Efter det som hände på Zeekr blir det mycket tissel och tassel i korridorerna, säger en ingenjör på Volvo Cars i Göteborg.
Volvo Cars är ett företag med väldigt många ingenjörer. Därför är det sannolikt att många sådana kommer att tvingas bort när nedskärningarna sjösätts. Vd Håkan Samuelsson har sagt att besparingarna riktas in mot ”white collar” – för många processer har byggts in.
– En del av planen strävar efter att förbättra vår organisatoriska effektivitet på lång sikt och det inkluderar att utforma vår globala organisation på ett nytt sätt, vilket kommer att resultera i färre tjänster inom vissa områden. säger presschefen Magnus Holst.

I slutet av april lovade Volvo att man skulle komma med besked så fort som möjligt.
– Mer om de planerade uppsägningarna planeras att komma så fort som möjligt, säger Magnus Holst.
Det var för mer än tre veckor sedan. Fortfarande har ingen på Volvo hört ett knyst från ledningen om vad som kommer att hända och många är oroliga över sina jobb och ilskna över bristen på information om framtiden.
– Först kom beslutet om att man inte fick arbeta hemma längre och nu den här oron. Man märker på folk att de är oroliga och bekymrade för sina jobb. De flesta har hus eller lägenheter, säger en Volvoanställd.

Hos Sveriges ingenjörer märker man att rädslan sprider sig. Deras medlemmar är rädda för att förlora sina jobb.
– Jag förstår att man är oroliga på individnivå. Men i övrigt är arbetsmarknaden god för ingenjörer, vi har en väldigt låg arbetslöshet. Men man kan behöva röra på sig, säger Katarina Atterström från Sveriges ingenjörer.
Zeekr i Göteborg varslade förra veckan 280 ingenjörer om avsked. Det finns också uppgifter om kommande besparingar hos Geely-bolaget Lynk & Co. Nu väntar kollegorna på Volvo Cars vad som ska hända.
– Det är jobbigt att inte veta hur det kommer att slå mot oss. Det blir snack och man börjar fundera på vem som är mest värdefull för företaget och vem som kan tvingas gå, säger en Volvoanställd i Göteborg.
Hen får stöd av sin kollega i Blekinge. Där oroar man sig över hela bygdens överlevnad. Olofström och Volvo har varit ett och samma under hela efterkrigstiden.
– Det hade varit bättre om företaget varit öppna från början och sagt vad som kommer att hända. För dem är det kanske siffror, men för deras anställda handlar det om livet, säger den anställda i Olofström.
Trots uppmaningarna från sina anställda är det tyst hos ledningen. Ännu finns inga besked om hur det här kommer att slå mot deras anställda.
– Vi har inga besked om detta just nu, vi får lov att återkomma längre fram, säger Magnus Holst.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.