Hysteri efter elbil med 80 mils räckvidd: ”Sjukt”

Intresset för BMW:s nya elbil med 80 mils räckvidd är hysteriskt. Efterfrågan är så stark att den till och med överträffat BMW:s egna vildaste förväntningar – och skapat en oväntad utmaning.
– Vi kommer inte att kunna möta efterfrågan, säger BMW:s chef i Tyskland.

Även om leveranserna till kunder i Sverige och resten av Europa inte börjar förrän våren 2026 har redan tusentals beställningar kommit in bara i Tyskland, rapporterar Carscoops. Men modellen är populär även i Sverige innan den ens börjat levereras och redan nu är väntetiden uppe i över ett år.

Den nya iX3 visades upp i september på bilmässan IAA i München och är det första BMW-fordonet som byggs på deras nya elbilsplattform “Neue Klasse”. Plattformen ska ge företaget en stark position på elbilsmarknaden och utgöra grunden för flera framtida modeller. Bilen drivs av två elmotorer som tillsammans levererar 463 hästkrafter och 645 newtonmeter i vridmoment.

Acceleration från stillastående till 96 km/h tar 4,7 sekunder, vilket placerar den i sportbilssegmentet även bland elbilar. Men det som verkligen fångar köparnas intresse är nog räckvidden upp till 805 kilometer, tack vare ett 108 kWh-batteri och låg energiförbrukning. Snabbladdning gör det möjligt att fylla batteriet från 10 till 80 procent på bara 21 minuter.

I Sverige startar priset på iX3 från 749 900 kronor för M50-versionen. BMW planerar även en mer prisvänlig variant nästa år, som kan göra bilen tillgänglig för fler. Trots att företaget planerar att utöka produktionen successivt under 2026, med målet att korta väntetiderna, medger BMW att de första leveranserna kan bli begränsade. Väntan blir lång, i vissa fall ända till 2027. Men bilen får snart fler utmanare. Den 21 januari visar Volvo upp sin elbil EX60 som utlovas få över 70 mils räckvidd.

Elbilen har pratat med flera återförsäljare som säger att det redan beställts över 1 000 stycken i Sverige. Man försöker också få till en ökad produktion och en större tilldelning till Sverige. Väntetiden ska redan vara uppe i ett år och kommer troligtvis bara att bli längre.
– Det är helt sjukt, jag har inte upplevt någonting liknande tidigare. Det är jättekul för oss att det har varit ett sådant intresse, men vi vill ha större tilldelning, säger en BMW-handlare till Elbilen.

Leveranserna kommer från fabriken i Debrecen i Ungern, där serien byggs för första gången. BMW har ännu inte öppnat för testkörningar, men efterfrågan har redan slagit rekord jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotor.

Christian Ach, chef för BMW i Tyskland, säger att de inte hade väntat sig en så stor respons redan innan kunderna har fått känna på bilen. Han medger också att de inte kommer att kunna möta efterfrågan under 2026.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt