Nu är konkursen ett faktum för KTM. Nu kan den österrikiska motorcykeltillverkaren dra med sig klassiska Husqvarna i graven.
– De betalar en avgift till oss för att använda märket och vi har ett licensavtal, säger Henrik Sjöström, presschef på Husqvarna Group.
Nu är det klart att den österrikiska motorcykeltillverkaren KTM går i konkurs. Företaget har skulder på 30 miljarder kronor och nästan 4000 anställda drabbas av beskedet. Samtidigt har KTM ett avtal med svenska Husqvarna om att få använda deras varumärke på sina motorcyklar. Nu är det många som undrar vad som kommer att hända med ett av världens äldsta märken.
– Avtalet har vi med KTM:s ägare Pierer och det är för tidigt att säga något om, säger Henrik Sjöström.
Piererkoncernen har stora problem. Men till skillnad från sitt dotterbolag KTM har de inte gått i konkurs. Därför är osäkerheten mycket stor vad som händer med Husqvarnas varumärke.
– Vi följer utvecklingen och håller en dialog med Pierer Group, sedan får vi se vad som kommer ut av detta, säger Henrik Sjöström.
Nyheten att KTM går i konkurs kom som en chock i både Österrike och den övriga motorvärlden. För bara några månader sedan presenterades nya modeller och en plan för framtiden.
– Vi kommer att återkomma längre fram när vi vet mer om vad som kommer att hända, säger Henrik Sjöström.
KTM har gått i konkurs tidigare. Företaget gick under 1991. Men då dök affärsmannen Stefan Pierer upp och räddade dem. Med sin koncern Pierer Group i ryggen byggde han upp ett framgångsrikt varumärke som tog sig in på den asiatiska marknaden. Samtidigt var han mycket mån om att bygga ett framgångsrikt varumärke, därför kom han överens med Husqvarna om ett licensavtal på deras klassiska symbol.
Fram till nyligen expanderade KTM under ledning av Pierer Group. Många undrar vad som har hänt.
– Det kan vara en brist på instegsmotorcyklar, man har inte tillverkat modeller för de som ska börja köra, säger Johnny Augustin som är chef på Husqvarna Museum.
Han, liksom många andra oroar sig för vad som ska hända med motorcyklarna som har gjort ett gigantiskt avtryck i motorvärlden.
– Husqvarna har inte tillverkat så många motorcyklar, men deras betydelse har varit gigantisk med alla framgångar på tävlingsbanorna, säger Johnny Augustin.
Ägaren Stefan Pierer har ännu inte sagt något om konkursen. Den 68-årige österrikaren är en av landets rikaste personer. Så sent som 2022 fick aktieägaren 700 miljoner kronor i utdelning. Samtidigt är Stefan Pierer en mycket kontroversiell person. Han stöttar ytterhögern ekonomiskt och har öppet hånat elektrifieringen av fordonsmarknaden.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.