Svartpilen har fått ett förnyat syskon. Husqvarna visar nu upp sin nya modell Vitpilen 801. Hojens motor väger bara 52 kg.
Husqvarnas familj med ”pilar” växer. Husqvarna visar nu upp deras senaste modell Vitpilen 801. Modellen kommer med en 799 cm3 DOHC parallelltiwn. En motor som ska väga 52 kg och kunna leverera 105 hästkrafter med ett vridmoment på 87 Nm.
Enligt Husqvarna förbrukar Vitpilen i genomsnitt 4,5 liter bränsle per 10 mil. Dessutom sträcker sig dess serviceintervall upp till 1500 mil. En annan ny funktion med med modellen är att föraren kommer kunna anpassa körningen efter sig själv med hjälp av fyra olika körlägen: Street, Rain, Sport och Dynamic.
En negativ sak Vitpilen kommer med jämfört med Svartpilen är att Easy Shift-funktionen inte längre tillhör standardutrustningen utan tillkommer som en extra kostnad. Annars kommer Vitpilen med ett par nya utvändiga lösningar också. Aluminiumstyret har sänkts för att möjliggöra en sportigare ergonomi och ett nytt strålkastarljus har placerats på framsidan av Vitpilen. Husqvarnas senaste hoj förväntas debutera på marknaden redan under november 2024. Priset på Vitpilen 801 har fortfarande inte avslöjats.
Husqvarna är ett av världens äldsta motorcykelmärken. Få tillverkare har satt sådant avtryck i leran runt om i världen som den här stolta småländska motorfabriken. Från början var det en gevärstillverkare, som grundades under Karl XI regenttid 1689.
– De tidigare motorcykelsatsningarna var egentligen ett sätt för Husqvarna att visa att man hade kvalitet på allt som tillverkades, berättar Johnny Augustin, Husqvarnas museichef.
Husqvarna började tillverka motorcyklar 1903, samma år som Harley Davidson slog upp portarna i Milwaukee. I början köpte man motorerna från Belgien, men sedan kom världskriget och då blev det importstopp. Istället fick man lära sig att bygga egna motorer.
– Man tillverkade bra motorer för att vinna tävlingar och tog fram metallegeringar med bland annat magnesium, berättar Johnny Augustin.
Det här arbetet gav lön för mödan, under mellankrigstiden slog Husqvarna världen med häpnad. Deras motorcyklar var i mästarklass.
– Det var till och med så att Morton slutade att tävla, man tröttnade på att bli slagna av en svensk symaskinsfabrik, berättar Johnny Augustin.
Efter andra världskriget kommer en av de stora revolutionerna. Sixten Sason som senare skulle bli berömd för att han skapade Saab 92 konstruerade Silverpilen. En 175 cc lättviktsmotorcykel med stark motor, en maskin som passade perfekt för att tävla under tuffa förhållanden.
– Det blev den stora explosionen för motocross, visst hade man tävlat lite tidigare. Men det var nu som motocross blev en folksport, säger Johnny Augustin.
Husqvarna blev världsledande när det kom till att bygga endurohojar. Ett märke som väckte respekt över hela världen.
– Om man jämför med andra märken som kunde bygga fler motorcyklar på en månad än vad Husqvarna gjorde under hela sin tid i Sverige, men det är få märken som gjort sådana avtryck, säger Johnny Augustin.
Husqvarna såg till att få Silverpilen till USA. Där visade fabrikens egna förare, som också var anställda som vanliga arbetare, upp motorcykeln och det blev succé. Alla blev imponerade och Silverpilen blev en stor exportsuccé. Därav namnen Vitpilen och Svartpilen, som travesterar på den odödliga Silverpilen.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.