Hur ska jag få loss hjulbultar som fastnat?

Hur ska jag få bort bultar som rostar eller fastnat? undrar en läsare. 
Experterna svarar på en fråga som gäckar många bilägare i däckbytartider. 

Nu är vi på väg in i däckskiftestider. Många svenskar byter själva sina däck. Alla oroar sig gemensamt över bultar som vägrar lossna. Men enligt experten rostar bultarna inte fast. Det beror på bilägaren själv.
– Nej, de rostar inte fast. Om man inte får loss bultarna beror det på att man har skruvat åt för hårt, det är väldigt lätt hänt, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Fälgkorset hänger fortfarande snyggt och prydligt i de flesta hem och stugor. Det använder man på våren och hösten när det är dags att skifta däck. Många drar också åt för hårt. Då får man problem när det är dags att skifta igen. 
– Det finns kanske några få väldigt erfarna mekaniker som kan dra på ren känsla. Men för de allra flesta rekommenderar jag verkligen en momentnyckel för att det ska bli rätt. 

Många bilägare är noga med att smörja bultarna. Men däckbranschen har tagit fram nya råd. Enligt dem ska man låta bli att smörja dem. Anledningen är att det då blir lätt att dra åt för hårt. Då skruvar man upp bultarna över sträckgränsen och det finns en stor risk att däcket faller av. 
– Om man inte ska smörja bultarna, hur ska jag då få bort dem? undrar en läsare. 

Men enligt däckbranschen är smörjningen bara en folklig tradition som inte spelar någon roll. Effekten försvinner efter bara några mil. 
– Smörjningen spelar ingen roll för det, den försvinner ändå av värmen från bromsarna ganska tidigt. Om man bara drar åt lagom hårt kommer bultarna att lossna fint, svarar Lasse Dahlqvist. 

Egentligen är bara fälgkors för nödsituationer eller superproffs. För vanliga bilägare är det bästa att åka till en bra handlare och köpa sig ett redskap som passar för däckbyte. 
– Det finns bara ett bra sätt. Det är att använda en momentnyckel och sedan gå noggrant efter instruktionsboken hur hårt man ska dra åt, uppmanar Lasse Dahlqvist.

Om du byter bilmärke och modell ska man titta efter noga. Alla bilar har olika instruktioner för hur hårt man ska dra åt bultarna. 
– Sedan skiljer det sig ganska mycket från olika bilmärken och modeller. Allt det här står i instruktionsböckerna, 

Många bilägare drabbas av hjulbultar som sitter fast. Ibland händer trots att en däckverkstad utfört senaste hjulskiftet. Det gamla rådet om att alltid efterdra kan spöka. Men numera är rådet att bara efterdra om de inte håller rätt moment. Vi har pratat med en däckexpert som har ett enda råd när du inte får loss bultarna.
– Om du inte får loss bultarna är mitt enda råd att åka till en däckverkstad och låta proffsen ta hand om det, säger Oskar Bach från Däckpartner i Kristianstad.

När bultarna sitter fast är misstaget redan gjort. En del använder en hävstång. Men då riskerar bultarna att gå sönder. 
– Då ska man inte spänna så hårt när man sätter på däcken. Med ett fälgkors är det omöjligt att veta hur hårt man spänner. För det krävs en momentnyckel, ingen bil lämnar min verkstad utan att vi gjort det med momentnyckel.

Oskar Bach håller med däckbranschen, låt bli att smörja dina bultar. 
– Man ska inte smörja bultarna, rengöra dem bara och använd ingen kopparpasta. Det samlar en massa skit och täpper igen gängorna. 
LÄS MER: