Litium är ett av elbilsindustrins viktigaste ämnen. Men enligt en ny studie kan det redan år 2030 uppstå en global brist på litium.
För tillverkning av elfordon går det som bekant åt stora mängder litium till elbilarnas batterier. Redan i dag är litium en bristvara, samtidigt som efterfrågan hela tiden ökar. Nu slår forskare larm om att det kan uppstå en litiumbrist redan 2030, vilket i så fall skulle få drastiska konsekvenser för elbilsbranschen på flera sätt.
Enligt en ny rapport från East China Normal University växer efterfrågan på litium i en mycket snabbare takt än vad produktionen klarar av. Detta gör att det kan uppstå massiva utbudsbrister på litium, främst i Europa och USA, redan 2030. Om fem år kommer det att krävas 792 000 ton litium bara i Europa årligen, men enligt forskare kommer endast 325 000 ton att kunna produceras lokalt.
– Litium är idag lika viktigt som bensin var under den industriella revolutionen, säger Qifan Xia, en av forskarna bakom studien från East China Normal University.

Forskarna hävdar att nya internationella samarbeten krävs för att säkra fler leveranser. De lyfter även fram natrium som ett alternativ till litium. Även om det alternativet kan minska trycket på litiumförbrukningen, varnade rapporten för att det kan leda till bilar med kortare räckvidd som kanske inte lockar konsumenter.
En annan lösning på problemet som forskarna lyfter fram är att tillverkarna måste börja ta fram mindre elbilar som kräver mindre litium. Det påminner om vad en brittisk studie från National Engineering Policy Centre (NEPC) varnade för i slutet av förra året, där de föreslog att elbilars batteriers storlek skulle behöva minskas med en tredjedel.
Idag dominerar Kina den globala marknaden för litium. Om det skulle börja råda en global litiumbrist skulle det påverka elbilsindustrin extremt negativt. De kinesiska forskarna tror också att återvinning av äldre batterier kommer att vara en viktig råvarukälla i framtiden, men det kommer att dröja till efter 2030.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.