Honda utvecklar nya förbränningsmotorer. Företaget vill maximera förbränningseffektivitet och minska utsläppen. Hybridtekniken ska användas i nya Prelude.
I en tid där elbilar dominerar diskussionerna om framtidens bilmarknad går Honda, liksom flera andra japanska biltillverkare mot strömmen och utvecklar nya förbränningsmotorer. De senaste förbränningsmotorerna kommer från Honda. Precis som konkurrenterna Toyota, Subaru och Mazda, ligger fokus på att utveckla ny hybridteknik.
Företaget arbetar på två “helt nya” fyrcylindriga motorer. Med volymer på på 1,5 och 2,0 liter. Motorerna körs på bränslesnåla Atkinson-cykeln och är direktinsprutade. Honda har meddelat att förbättringar har gjorts på de nuvarande hybriddrivlinorna som kommer att hjälpa förbränningsmotorerna att leverera “den högsta förbränningseffektiviteten.”, skriver Motor1.
När det gäller den mindre fyrcylindriga motorn hävdar Honda att de kan utöka varvtalsområdet där motorn är mycket effektiv med över 40 % jämfört med hybridmotorn på 1,5 liter som finns i dagens bilar. Den ska även väga mindre, men det finns inga specifika uppgifter ännu.
Det finns inte heller några uppgifter om vilken motor som kommer att användas i den nya Prelude. Men hybridmotorerna kommer att användas i vad Honda kallar för “små” och “medelstora” fordon.
Lambda (λ) är ett mått som används för att beskriva luft-bränsleförhållandet i en förbränningsmotor. När λ = 1 är luften och bränslet perfekt balanserade, vilket innebär att det finns precis tillräckligt med luft för att bränna allt bränsle. Det maximerar energiutbytet och minimerar skadliga föroreningar. Honda säger att de använder denna metod för att uppfylla utsläppskrav, som blir strängare i många delar av världen.
Samtidigt som nyheten om nya motorer presenterades meddelade även Honda att en ny plattform för medelstora bilar är på väg. Genom att dela mer hårdvara mellan modellerna hoppas de på att kunna halvera produktionskostnader för hybrider till 2027. Jämfört med motsvarande modeller från 2018.
Honda strävar efter att sälja 1,3 miljoner hybrider per år innan decenniets slut. Därefter planerar företaget att övergå till att enbart erbjuda batteri- och bränslecellsdrivna elbilar till år 2040. Målet är att uppnå full koldioxidneutralitet i hela verksamheten senast 2050.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.