De höjde hastigheten till 150 km/h på motorväg. Nya gränsen möts av både jubel och protester. Så här har det fungerat hittills.
Högre hastighet på motorvägar kan minska restiden. Dessutom är dagens bilar mycket säkrare än tidigare. Men i Europa är trenden tydlig – hastigheterna sänks ofta. I Nederländerna sänktes motorvägsgränsen till 100 km/h mellan 06:00 och 19:00 från och med mars 2020. I Frankrike har tvåfiliga landsvägar fått en lägre hastighetsgräns, från 90 km/h till 80 km/h. Ett land går dock emot trenden: Tjeckien. De började nyligen med ett test med en hastighetsgräns på 150 km/h.
Nu har testet pågått i två månader. Testet sker på motorvägen mellan städerna Tábor och České Budějovice. Sträckan är cirka fem mil lång. Och hittills är resultatet mycket lovande.
– Hittills har vi i samband med höjningen av den maximalt tillåtna hastigheten – under goda väderförhållanden, god sikt, farbar väg och flytande trafik – inte registrerat någon trafikolycka orsakad av högre hastighet, säger Jan Rýdl, talesperson för tjeckiska Vägverket till Carup.

Många i Sverige vill också höja hastigheten på motorvägar. Lars Beckman är riksdagsledamot för Moderaterna. Han har lämnat in en motion tills riksdagen om att införa 140 km/h.
– I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 km i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet. Det finns alltså ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt, skriver Lars Beckman i motionen.
Även Österrike har provat 140 km/h på motorväg. Där var resultatet positivt och inga extra olyckor skedde. Men efter ett och ett halvt år stoppades höjningen ändå på initiativ av klimatministern, enligt The Local Austria.
Den högre hastigheten i Tjeckien gäller bara när trafiken är gles och väder och vägförhållanden är perfekta. För att visa när det är möjligt har 42 elektroniska skyltar satts upp längs sträckan.
– Förhållandena måste vara helt idealiska. Det får inte vara några köer, vägen får inte vara hal och sikten får inte vara dålig, säger Jan Rýdl, talesperson för Tjeckiska vägmyndigheten.
Testet fortsätter nu i minst fyra månader till. Efter det kommer vägmyndigheten att utvärdera de insamlade uppgifterna, tillsammans med synpunkter från förare och polisen. Sedan väntas ett beslut om gränsen på 150 km/h kan införas på fler moderna motorvägar. Testet har väckt både kritik och uppskattning bland invånarna.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















