Efter att ha blivit lämnad på skroten står den bortglömda Volvon inför en säker död. Men efter att WD Detailing hittar bilen ser de potentialen och bestämmer sig för att återställa den i nyskick. Som överraskning väljer de att ge bort den till sin bäste vän som älskar gamla Volvo-bilar.
WD Detailing är en Youtube-kanal som drivs av ett gäng amerikanska killar som tvättar och återställer bilar. I sin tvättstudio tar de bilar som hittas av teamet eller glömts bort för att göra tvättvideos som är tillfredsställande att se på.
I videon hittar teamet en Volvo 740 GLE från 1990 som förfallit och är tänkt att skrotas inom kort. Bilen har inte använts på många år och är nu i ett förfallet skick. Eftersom Volvon en gång i tiden varit väl omhändertagen med fulla serviceböcker tycker teamet det är synd att låta den bli ett offer för skroten.
Det slutar med att de får Volvon gratis så länge de flyttar bilen från skroten. Efter att ha lastat bilen på ett släp körde de Volvon till sitt tvättgarage. Väl framme sätter teamet igång med tvätten och ger den gamla Volvon sin första tvätt på 12 år. De börjar med högtryckstvätta hela exteriören, efter det följer en schamponering och tvätt för att få bort all gammal lera och smuts.
När utsidan blivit ren börjar de börjar de på interiören. Förutom smuts är det fullt med skräp utspritt i bilens kupé. Dessutom finns mögel på några av sätena. Utöver det verkar insidan ha klarat sig relativt bra, framför allt med tanke på att bilen egentligen skulle skrotas.
Teamet använder bland annat en väldigt effektiv ångtvätt som suger upp all smuts i golvmattorna. Som sista steg i processen tvättar WD Detailing motorutrymmet, och detaljtvättar utsidan. Dessutom polerar de lacken som med åren blivit matt och lite tråkig. Totalt använde WD Detailing 35 rengöringsprodukter för att få Volvon att se ny ut igen.
Efter att Volvon är skinande gör teamet i ordning motorn och lyckas få den att fungera utan större problem. Youtube-videon avslutas med att WD Detailing överraskar sin bästa vän med att ge bort bilen till honom, han var bland annat med och jobbade på Volvons motor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]