Hittar en Saab 95 har stått övergiven i skogen under 55 långa år. Efter att ha släpat hem bilen gör mekanikern det otroliga. Visar att Saab aldrig dör.
Det är en isande kall vinterdag i Västernorrland. På en ödslig skogsväg står en Saab 95. För första gången på 55 år ska den försöka starta. Det är nästan ett omöjligt uppdrag. En bil som varit övergiven i skogen så länge borde inte kunna fungera.
Historien börjar 1970 då hela världen gungade. I Vietnam ökade amerikanerna offensiven och protesterna spred sig över jorden. Samtidigt splittrades Beatles och det spelades fotbolls-VM i Mexiko. Medan en bilägare i nordligaste Sverige bestämde sig för att ställa ut sin Saab 95 kombi i skogen.

I skogen utanför Jokkmokk lät han bilen och allt med den försvinna i grönskan. Varför bilägaren gjorde så har vi ingen aning om. Men det var inte helt ovanligt att man dumpade bilarna i skogen. På den här tiden fick man ingen bilskrotningspremie och många valde därför att komma undan kostnaden med att släpa bilen till skroten genom att låta moder jord ta hand om nedbrytningen.
Det har i alla tider varit olagligt att dumpa bilen i skogen. Men det var svårt för polisen att komma åt problemet. Därför infördes 1975 en bilskrotningspremie. Plötsligt fick man en liten slant för sitt gamla åbäke. Kvar i de svenska skogarna finns därför en och annan bil från förhistorisk tid. Bilar som blev övergivna när ägaren inte trodde att det var lönt att reparera dem. En sådan är den här Saaben. Mästermekanikern Hampus Granström från Timrå fick nys om den och han älskar riktigt tuffa utmaningar.
Hampus har en egen Youtubekanal som drar miljonpublik. Han är den tysta mekanikern. Medan filmen rullar säger han inte ett ord. Man får bara följa med på den ljudlösa resan genom motorhimlen. Hampus får nys om den här Saaben och tar sig ut till huset som är bebott. Det är en vacker timrad röd byggnad. De som bor här verkar tycka om sitt gamla hus. Men ute bland träden lurar en hemlighet. Något från förr som blivit kvarglömt och väntar på att hittas igen.
Det är en ljummen försommardag. Bokarna har slagit ut och de första pigga myggorna har börjat surra. Hampus traskar ut i spenaten och får syn på den gamla Saaben. Det finns inte mycket mer information än att den är en kombimodell. Förmodligen tillverkades den någon gång i början av 1960-talet.

En tom flaska Eau de Vie
Han tittar in genom passagerardörren och ser att klädseln är förvånansvärt välbevarad för att vara gratislogi åt skogens alla djur sedan då kalla kriget var som allra mest kylslaget. Sedan tar han en titt i bagageutrymmet. Där ligger inte mycket mer än en tom flaska Eau de Vie.
Bilen har blivit igenväxt av träd. De har letat sig upp som skott ur marken och genom decennierna växt sig ganska imponerande. Hampus tar fram motorsågen, trotsar naturen och frigör bilen. När det är klart börjar funderingarna på hur han ska få hem den till garaget.
Saaben står på bottenplattan. Hampus sätter på däck och pumpar upp dem. Långsamt reser sig Saaben över mossan och till slut går det att dra loss den. Hampus får hem den till garaget. Där står han och tittar på bilen. Såklart är den rostig och eländig. Men så tittar han under motorhuven och får en liten överraskning. Kanske går det att få liv i den gamla tvåtaktaren.

Börjar renovera
Så börjar arbetet under hela sommaren och hösten. Del för del går han igenom. Rostiga gamla aluminiumdetaljer våtblästrar han och kopplingen måste repareras. Det är mycket som måste göras. När det börjar närma sig juletid sätter sig Hampus bakom ratten. Han vrider på nyckeln och tvåtaktsmotorn väcks till liv efter en evighet i skogen i Jokkmokk. För första gången på 55 år. Men det är långt ifrån perfekt. Han förstår att förgasaren behöver rengöras.
När det är klart startar bilen nästan lika friskt som på 1960-talet. De som på den tiden satt bakom ratten eller i passagerarsätet finns kanske inte kvar bland oss. Men Hampus kör bilen längs skogsvägarna dit poliserna sällan hittar.

LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















