Hittad gömd på bilskrot: Mustang Cobra Jet 428

Just denna Mustang, kallad “Macho 1” dominerade dragracingen under 70- och 80-talet. I över 30 år har den hållits undangömd i ett garage, men nu ska den få se sina forna glansdagar igen.
– Den får håret att resa sig. Jag minns när jag såg den tävla för över 40 år sedan, säger den nye ägaren.

Det är som att hitta en bortglömd sedel i en gammal jackficka – en oväntad glädje som får pulsen att stiga. För bilentusiaster är så kallade “barn finds” rena drömmen. Men det här fyndet överträffar det mesta: en försvunnen dragracinglegend. Det är en Mustang Mach 1 från 1970 med 428 Cobra Jet-motor, gömd på ett övergivet skrotupplag i El Paso, Texas.
– Den får håret att resa sig. Jag minns när jag såg den tävla för över 40 år sedan, säger Tony Ortega, som nyligen köpte bilen efter att ha sett en annons på Facebook.

Bilen, som kallades “Macho 1”, var en dominerande dragracer under 1970- och 80-talet. Den byggdes för att vinna, och det var precis vad den gjorde. Nu har den återfunnits efter att ha stått bortglömd i ett mörkt garage sedan 1990-talet – täckt av damm men i förvånansvärt bra skick.
– Det känns som en storvinst. Den här bilen var en del av min barndom, och nu ska den få nytt liv, säger den glada nye ägaren.

Bilen såldes ny i El Paso och var en så kallad R-code Mach 1 med den kraftfulla 428 Cobra Jet-motorn och “Drag Pack”-utrustning. Under sin aktiva tid kördes den av George Martin och hans team, Quinn Martin Racing. Bilen gjorde 400 meter på 11 sekunder, som på sin tid var bland de snabbaste. Idag är bilen en tidskapsel. Trots att den är demonterad finns alla viktiga delar kvar. Karossen är rostfri tack vare det torra ökenklimatet, motorn och växellådan är intakta – och till och med det ursprungliga “shaker”-luftintaget finns bevarat.

Tanken är att återställa “Macho 1” till sitt ursprungliga tävlingsskick. Inte som ett museiföremål, utan som en fullt fungerande dragracebil. Alla tidstypiska delar och dekaler ska återskapas, inklusive de handmålade logotyperna på dörrarna.
– Ju mer vi gräver, desto fler berättelser dyker upp. Det här är inte bara en bil – det är en levande legend, avslutar Ortega.

LÄS MER: