Bara 288 exemplar byggdes av Porsche 959. Men en mystisk samlare såg till att sex eller åtta exemplar byggdes i hemlighet i början av 1990-talet. Nu säljs ett exemplar av den mytomspunna specialserien.
Gunde Svan ägde en gång en Porsche 959, skidlegendaren ångrar nog att han sålde sin bil. Nu säljs ett exemplar av en specialupplaga på sex eller åtta exemplar som i största hemlighet tillverkades efter att den officiella tillverkningen avslutats. Den här modellen blev Porsches första supersportbil och en präktig förlustaffär för koncernen. Men bilen är odödlig och ett hett samlarobjekt.
I den första serien tillverkades bara 288 bilar. Porsche tog fram den här som en tävlingsbil. Men så la FIA ner den så kallade B-serien efter en rad tragiska dödsolyckor. Då stod Porsche lite lätt strandsatt med en helt ny bil. Man sålde dem på privatmarknaden. Men det redan överhettade priset på 225 000 dollar var hela 300 000 dollar under gränsen för att gå med vinst. Därför upphörde tillverkningen efter få bilar.
Men i början av 1990-talet blev Porsche kontaktade av intressenter som ville betala stora pengar för att få köpa några nya exemplar av Porsche 959. Samtidigt fanns det både några chassin och delar kvar från den tidigare tillverkningen, varpå man bestämde sig för att bygga en hemlig specialserie på sex eller åtta stycken 959, ingen verkar idag veta säkert. Bilen som nu säljs har chassinummer 291 och är således en av de bilarna.
Porsche 959 var före sin tid. Kanske var det också anledningen till att den blev så dyr. Den hade datoriserad fyrhjulsdrift och en rad andra finesser som inte dök upp hos andra bilmärken förrän på andra sidan millennieskiftet. Motorn var en sexcylindrig Boxermotor med dubbelturbo och den hade ungefär 450 hästkrafter.
Eftersom den här bilen är så sällsynt kommer också auktionspriset att vara högt. Man räknar med att priset landar på uppemot två miljoner dollar när den säljs på Bonhams bilauktioner. Just den här bilen såldes först till Östasien. Men återvände efter några år till Europa där den gått runt bland olika kändisar fram till idag. Den förra ägaren genomförde också en restaurering 2021, så bilen uppges vara i toppskick. Experter påstår dessutom att detta exemplar är den näst sista Porsche 959 som byggdes.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.