Hemliga Porschen som inte fanns – nu säljs den

En hemlig Porsche-modell säljs på auktion. Bilen skapades på begäran av en Porsche-chef. Ett förslag som i tysthet ledde till en av de sällsyntaste 911-modellerna någonsin.

Porsche erbjöd aldrig en 993 Cabriolet Turbo till allmänheten sedan G-serien 3.3 slutade tillverkas 1989. Men genom sitt Sonderwunsch-program, “specialönskemål”, byggdes totalt 14 öppna 911 Turbo med 993-kaross i hemlighet. Alla skulle gå till en en man: Fritz Haberl, chef för MAHAG Porsche-återförsäljningen i München. En av dessa sällsynta bilar kommer nu att dyka upp på auktion i november.

Det sägs att Haberl först såg en standard 993 Cabriolet på en utställning 1994. Han föreslog för Porsches ledning att göra en Turbo-version i begränsad upplaga. Ett förslag som i tysthet skulle leda till en av de sällsyntaste 911-modellerna någonsin. Porsche gick med på hans förfrågan, på ett villkor. Om Haberl själv beställde minst tio bilar. Och han tvekade inte en sekund.

Bilen har inte ens gått 15 000 km och finns bara i totalt 14 exemplar.

14 bilar beställdes. Av dessa byggdes nio med vänsterstyrning och fem med högerstyrning för vissa marknader. Och nu är vi tillbaka till idag. För auktionshuset Iconic Auctioneers ska sälja nummer 10 av de 14 extremt unika bilarna. Den är en av de fem högerstyrda, och har aldrig tidigare erbjudits till allmänheten. Bilen kommer i en lila färg kallad Amaranth Violet, en unik kulör. Men det mest unika är att bilen bara körts 13 297 km sedan den lämnade fabriken 1995.

Motorn är Porsches 3,6-liters turboladdade M64 sexcylindriga motor från den äldre 964-modellen. Den ger 360 hk och är kopplad till Turbo 3.6:s femväxlade manuella växellåda. Karossen är till stor del densamma som på 993 Turbo, men bakspoilen är från en 964 Turbo S 3.6. Men varför denna mix av delar?

Varje bil använde den 3,6-liters turboladdade M64-motorn från den tidigare 964 Turbo.

Haberl beställde bilarna innan Weissach hade färdigutvecklat 993-gen Turbo Coupe, så man använde helt enkelt den äldre motorn. Men trots det är bilen extremt eftertraktad, och det syns i värderingen. Cabriolet Turbon beräknas säljas för mellan 9,45-10,8 miljoner svenska kronor (£700 000 och £800 000,) plus en köparavgift på 12,5 procent och moms. Det är inte ofta Stuttgarts hemligheter dyker upp på marknaden. Är du är intresserad av att äga en bit av Porsches historia? Ta en titt på auktionen.

Porsches Sonderwunsch-program byggde 14 exemplar av denna 993 Turbo-modeller för en enda köpare.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt