Hemliga planer för krisdrabbade Stellantis avslöjas av Reuters. Försäljningen rasade förra året. Men för första gången på åtta kvartal ökade försäljningen. Och planerna smids i ett hemligt ”war room”.
Biljätten Stellantis befinner sig i en allvarlig kris. Men det senaste året har mycket förändrats. Den tidigare VD:n Carlos Tavares lämnade företaget hastigt. Och i juni tog Antonio Filosa över rodret. Under den tiden har marknaden skiftat, nya regler införts och Stellantis har återkallat miljontals bilar. Men nu har hemliga uppgifter om Stellantis nya strategi nått Reuters. Filosa har startat ett så kallat “emergency room” – ett krisrum. I rummet sker hemliga möten för att rätta till röran som Carlos Tavares skapat.
Försäljningen av Stellantis-bilar i USA rasade med 15 procent förra året. Det i sig tydde på behovet av stor förändring. Enligt uppgifter till Reuters insåg Filosa att Tavares gamla strategi med kostnadsbesparingar och jakt på hög vinst per bil inte fungerade. Som ny VD har han vänt blad. Han satsar nu på högre försäljning och bilar som folk faktiskt har råd med.

Filosa siktar på att överträffa analytikernas förväntningar på både intäkter och försäljning i år. För att nå målet är han villig att acceptera en längre vinst per bil – bara volymen öka för att börja vända skeppet. Och de första tecknen är mycket lovande: under tredje kvartalet ökade försäljningen i Nordamerika. För första gången på åtta kvartal.

Stellantis nya strategi – har tagit tillbaka Hemi V8
Enligt uppgifter till Reuters är Filosas nya strategi är att ta bort Tavares flera tveksamma beslut. Planen innehåller flera tydliga steg. Bland annat att skala ner överdrivet ambitiösa mål för elbilar. Företaget har också tagit tillbaka den ikoniska Hemi V8-motorn. Och det väntas också bli färre modeller och varianter. Allt ska styras av vad kunderna vill ha, inte av regler eller jakt på marginaler. Filosa har dessutom fått en mer öppen miljö för regler än Tavares. Det beror på Donald Trumps arbete för att lätta på regler för utsläpp och miljökrav. De lättade reglerna ger Stellantis större handlingsutrymme än tidigare.

Bilmärken inom Stellantis på väg mot avveckling
Samma rapport visar att Filosa också granskar Stellantis breda portfölj på 14 märken. Flera av märkena presterar dåligt eller överlappar varandra. Vissa, som DS och Lancia, riskerar att försvinna. Om de inte snabbt kan visa att de fortfarande är relevanta. För tillfället verkar Filosa fast besluten att visa att Stellantis fortfarande kan bygga bilar som folk vill ha – och att återställa förtroendet hos både kunder och återförsäljare. Frågan som hänger över 2025 är om det räcker för att stoppa den årslånga nedgången.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















