Nya hemliga mejl avslöjar Nissans desperata drag för att ta sig ur krisen. Företaget skjuter upp betalningar och ber leverantörer om hjälp för att klara sig ur knipan.
De senaste åren har Nissan kämpat i uppförsbacke, och i maj i år avslöjades nyheten att företaget försökte sälja sitt huvudkontor i Yokohama, en anläggning som Nissan haft som hemmaplan sedan företaget grundades 1928. Nu avslöjar nya läckta mejl inom företaget hur illa situationen faktiskt är för tillverkaren.
I de hemliga mejlen som Reuters har granskat är det tydligt att den japanska tillverkaren har bett sina leverantörer i Europa att gå med på uppskjutna betalningar som ett sätt att tillfälligt lindra sin kassaflödesproblematik. På detta sätt hoppas Nissan kunna stabilisera sin ekonomi bättre.

Leverantörerna ska ha fått två alternativ: att hålla sig till det ursprungliga betalningsschemat eller gå med på en försening i utbyte mot lite extra ersättning, skriver Carscoops. Enligt Reuters ska flera av de hemliga mejlen beskriva tydliga ansträngningar för att frigöra likviditet före slutet av årets andra kvartal. Tidigare har Nissans finanschef Jeremie Papin varnat för att detta kvartal skulle bli ett av företagets svåraste på senare tid.
Strategin att förlita sig på uppskjutna betalningar är något Nissan har använt sig av tidigare också. En liknande metod ska ha använts mot slutet av föregående räkenskapsår i mars. Nissan har bekräftat för Reuters att de har börjat erbjuda mer “flexibla betalningsvillkor”.
Tidigare har Nissan förutspått att de kommer att göra en förlust på ungefär 40 miljarder svenska kronor under året. För att vända kursen siktar Nissan på att minska kostnaderna med 32 miljarder kronor under de kommande två åren. För att lyckas med detta kommer flera av företagets fabriker att tvingas stänga, samtidigt som den totala arbetsstyrkan måste minska med 15 procent.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.