Hemliga bilskroten avslöjad – bilvrak värda miljoner

Rudi Kleins hemlighet är avslöjad. Utan tvekan handlar det om världens dyraste bilskrot som nu avslöjats i sin helhet. Nu säljs dussintals exklusiva skrotbilar som väntas gå för över 100 miljoner kronor.

Skrotupplaget en bit utanför Los Angeles var välkänt. Bakom de höga staketen med taggtråd gömdes hundratals exklusiva bilvrak. Men ingen vågade sig in. Ägaren Rudi Klein hade en ilsken hund som han bussade på alla inkräktare.

Den här tyska emigranten kom till USA i början av 1950-talet. Rudi Klein var hårt märkt av andra världskriget. I början försörjde han sig som slaktare. Men snart började Rudi att handla med skrotbilar.
I slutet av 1950-talet skaffade han sig en ödetomt som inhägnades. Rudi sökte med ljus och lykta efter krockade europeiska bilar av dyrare modell. Sådana fanns det gott om, människorna i filmbranschen såg dem som mer smakfulla än de bullriga inhemska fordonen.

Ferrari 330 GTC av Pininfarina från 1967. Alla bilder: RM Sotheby’s.
Porsche 356 B.
Mercedes-Benz 300 SL från 1956.

Under flera decennier försåg han bilverkstäderna i Los Angelesområdet med delar till bilar som Ferrari, Lamborghini och Porsche. Hans företag hette Porche Foreign Auto, efter en tvist med biltillverkaren från hemlandet. När han sedan gick bort 2001 tog sönerna Ben och Jason över. Men nu börjar även de bli till åren och det är dags att sälja skrotbilarna.

RM Sothebys gjorde en inventering och kom fram till att det fanns 208 exklusiva objekt med bilar och dyrbara bildelar på gården. Här finns också flera Lamborghini Miura, men även den legendariska racerföraren Rudolf Caracciolas Mercedes 500K från 1935. Samma bil som Benito Mussolini köpte till sin svärson innan han sköt honom misstänkt för förräderi. Dessutom finns en mängd motorer, främst till Porsche.

Aston Martin V8 Vantage Flip Tail 1978.
Ferrari 365 GTC/4 från 1972.
Ferrari 275 GTS från 1966.

Men för alla bilälskare är det med vemod man tittar på RM Sothebys bilder. Vad sägs om en Ferrari 330 GTC från 1966, designad hos Pininfarina. Som inte går att känna igen längre.

De allra flesta bilarna ser ut att vara bortom räddning, men i händerna på en renoverare kan de säkert återuppstå.. Men det finns en Mercedes 370S från 1931, som är i ganska gott skick. Med mycket kärlek och arbete skulle den kunna glänsa lika fint som för 90 år sedan. För att inte tala om vilka berättelser den här bilen har varit med om.

Maserati Bora från 1977.
Porsche 911 från 1965.
Porsche 911 S Targa.

Mest är det olika modeller av Porsche. Men i Kleins samling kan man hitta nästan allt, Aston Martin, en Maybach från 1930-talet och en Iso Grifo Spider. Det verkar som Rudi Klein köpte på sig varenda dyrgrip till bil som råkade ut för en olycka.
LÄS MER: