En hemlig rapport om Northvolt orsakar skandal i Tyskland. Larmrapporten hemligstämplades av en tysk minister.
– Det är oerhört problematiskt att så stora summor av skattebetalarnas pengar satsas på ett bolag med så osäker framtid, säger en anonym tysk ekonom till tyska Berliner Zeitung.
Tysklands näringsminister Robert Habeck kritiseras hårt efter att det avslöjats att hans departement investerade 600 miljoner euro i Northvolt – trots att en hemligstämplad rapport varnade för allvarliga ekonomiska problem. Enligt en insider visade rapporten att Northvolt skulle gå med förlust fram till minst 2029 och att Habecks departement kände till detta redan i juni 2023. Det rapporterar tyska tidningen Berliner Zeitung.
Trots varningarna informerades det tyska parlamentets budgetutskott först i november och i december betalades de första 200 miljonerna ut. Oppositionen ifrågasätter om Habeck medvetet undanhöll information av politiska skäl. FDP-politikern Bernd Buchholz påpekar också att det fortfarande är oklart om Northvolt har följt sin skyldighet att rapportera sin ekonomiska situation löpande.
Samtidigt befinner sig batteritillverkaren Northvolt i en djup ekonomisk kris. Företaget har haft svårt att öka produktionstakten av battericeller, vilket har lett till att stora kunder såsom BMW har dragit tillbaka sina beställningar. Dessutom har man i Skellefteå lagt ner katodfabriken Upstream 1. Problemen som Northvolt stött på de senaste åren visade sig också i resultatet för företaget 2024 som gick med en förlust på 64 miljarder kronor. För att hantera krisen har Northvolt bland annat varslat 1 600 anställda och ansökt om konkursskydd i USA enligt Chapter 11, som ger företag möjlighet att omstrukturera sin skuld och fortsätta sin verksamhet under rättslig övervakning.
När Northvolts grundare och tidigare VD, Peter Carlsson, oväntat avgick i november 2024 mitt under företagets kris när det pratades om att en konkurs bara var dagar bort, väckte det spekulationer om interna konflikter och ledningsproblem. Norhtvolt-grundarens plötsliga avhopp har ytterligare skakat förtroendet för bolagets framtid även om Carlsson sitter kvar som senior rådgivare och ledamot i Northvolts styrelse. I januari 2025 kom nästa bakslag när det meddelades att Volvo Cars tar över hela ägandet av det gemensamma batteriprojektet Novo Energy i Göteborg, vilket tidigare drevs tillsammans med Northvolt.
Vid sidan av de ekonomiska problemen har även kvalitetsbrister i Northvolts battericeller uppmärksammats. Enligt industrikällor har flera biltillverkare klagat på produktionsfel och låg prestanda, vilket kan ha bidragit till att samarbetspartners som Volkswagen och BMW valt att distansera sig från bolaget ytterligare.
I Tyskland har kritik har även riktats mot hur regeringen hanterat finansieringen av Northvolt. Vissa menar att den statliga investeringen var alltför riskabel och borde ha föregåtts av en mer ingående analys.
– Det är oerhört problematiskt att så stora summor av skattebetalarnas pengar satsas på ett bolag med så osäker framtid, säger en anonym tysk ekonom till tyska Berliner Zeitung.
Framtiden för Northvolt är nu högst osäker. Företaget siktar fortfarande på att bli en ledande aktör inom europeisk batteritillverkning, men de omfattande ekonomiska problemen väcker tvivel om det en gång så lovande bolaget någonsin kan återhämta sig. Fabriken i Schleswig-Holstein, som beräknas kosta omkring 4,5 miljarder euro, fortsätter dock att byggas, trots osäkerheten kring Northvolts långsiktiga överlevnad. Om anläggningen blir en framgång eller ett dyrt fiasko återstår att se.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.