Helt nya bilar säljs fortfarande med gamla 2G-modem som snart slutar fungera. Ovetande bilköpare riskerar att gå i fällan. Bilbranschen mörkar vilka märken och modeller som har tekniken som förbjuds om ett år.
Stora nedsläckningen av de gamla 2G- och 3G-näten har börjat i Sverige. Den 1 december släcker Telenor och Tele2 ner sina nät. Och om två år drar Telia ur plugget till sitt gamla nät. 100 000-tals svenska bilar drabbas. Redan första december förlorar bilar från VW-koncernen många komfortfunktioner. Men när Telia släcker sitt nät blir det ännu värre. Då tappar många andra bilmärken funktioner. Dessutom slutar nödsamtalstjänsten eCall att fungera i 100 000-tals svenska bilar.
– Fordonsbranschen har känt till detta i flera år, ändå har de fortsatt med den här tekniken, säger nätexperten Sara Kebert på Telenor.
Trots att biltillverkarna känt till att näten ska släckas fortsätter de att sälja helt nya bilar med 2G-modem för den lagstadgade nödsamtalstjänsten eCall. Den ska larma SOS om du råkar ut för en olycka. Orsaken är att de är de gamla modemen lagliga enligt EU:s regler. Bilarna har blivit typgodkända med den gamla standarden.

Efter nyår får inga nya bilar med gamla standarden tyopgodkännas. Och från 1 januari 2027 blir de olagliga att sälja. Men ännu finns de kvar i bilhallarna.
– Från och med 1 januari 2026 får nya bilar som typgodkänns i Sverige och EU inte längre ha enbart 2G- eller 3G-modem. De måste vara kompatibla med 4G eller 5G, eftersom 3G-näten släcks helt vid slutet av 2025 och 2G fasas ut, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.
Alla inblandade har haft en rad krismöten om detta. Flera myndigheter har pressat biltillverkarna. Men de har inte lyckats få fram någon komplett lista på hur olika bilmodeller drabbas. Under dessa samtal har myndigheterna bett bilbranschen om en lista över drabbade bilmärken. Trots detta har biltillverkarna inte lämnat ut någon information.

– Frågan om vad som går att få fram om eCall från register har varit uppe på agendan i diskussioner och möten som jag har haft tidigare, men svaret har då alltid varit nej. Jag har svårt att tro att läget har ändrat sig, det vill säga att någon skulle ha tagit på sig ansvaret och uppdraget att sammanställa så pass specifika uppgifter på nationell nivå, säger Tom Andersson på Trafikanalys.
Detsamma gäller besiktningsbranschen. Trots att bilar ska få undantag i besiktningen för tända varningslampor för trasigt eCall-system finns ingen lista.
– Nej, vi har inte någon sådan lista, säger Tord Fornander.
Biltillverkarnas branschorganisation i Sverige har inte lyckats få fram en sådan lista.
– Nej, någon sådan lista finns inte vad jag vet, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Subaru är ett av bilmärkena som säljer nya bilar uppkopplade till det snart nedstängda nätet. De är långt ifrån ensamma, men som spekulant på ny bil är det svårt att få tydlig inormation.
– Vi saluför modeller med 2/3G då reglementet för E-call vid starten för tillverkning av dessa modeller var det som skulle följas, säger Alexandra Dobó, presschef hos Subaru i Sverige.
Toyota är ett annat märke som fortfarande säljer vissa nya bilar uppkopplade till det gamla nätet. Toyotas kundtjänst uppger dock för Carup att nya bilar som beställs idag ha fungerande 4G/5G-modem för nödsamtalstjänsten eCall.
– Det är så synd att det blev så här, vi hade en så trevlig försäljare, säger Birgitta Rejhed från Järfälla som köpte en bil med 2G-modem.
Hon och sambon köpte en Toyota Yaris från 2023. De kände sig lurade. Nu kan ännu fler bilköpare drabbas. Som bilköpare gäller det att se upp. Vissa bilhandlare varnar i bilannonser för att tekniken i nya bilar ”kan sluta fungera”. Men informationen är ofta luddig och osäker.
Den som ska köpa en bil och inte vill bli sittande med ett icke-fungerande nödsamtalssystem behöver själv vara noggrann och kontrollera den nya bilen med återförsäljaren eller generalagenten. Be gärna om en skriftlig garanti på att bilen har 4G-modem för eCall om frågan är viktig för dig.
– Nej, vi har inte heller någon lista. Som konsument kan man vända sig till sin återförsäljare eller generalagent och få information. De ska ha sådan, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















