Yangwang U9 Xtreme

Här slås rekordet på Nürburgring

Upplev när elbilen Yangwang U9 Xtreme slår rekordet på Nürburgring. Varje sekund är registrerad i detalj – direkt från förarsätet. Som om du sitter i bilen själv.

BYD fortsätter sitt anfall mot Europas elbilselit med Yangwang U9 Xtreme. Bara en månad efter världsrekordet på 496,22 km/h på testbanan i Papenburg, har lyxmärket nu tagit sig an Nürburgring. U9 Xtreme klarade banan på 6:59,157 minuter, och blev därmed den första elbilen någonsin att bryta sju-minutersgränsen. Och ja, det handlar om serieproduktion.

Rundan kördes av den tyske racerföraren Moritz Kranz, som har över 10 000 varv på Nürburgring bakom sig. Den berömda norra slingan på Nürburgring, kallad Nordschleife, är en av världens mest krävande banor. Kranz själv menar att Nordschleife är det tuffaste provet för varje bil. Och nu har BYD släppt hela rekordkörningen – direkt från förarsätet.

Upplev 6:59,157 minuter av ren ingenjörskonst, direkt från förarstolen. Rekordet är inspelat med VBOX-telemetri, för att registrera varje detalj av varvet.
För rekordet fick supersportbilen ett nytt bromssystem, ett kylsystem för kontinuerlig belastning och semi-slick-däck, särskilt utvecklade för Nordschleife.
Nordschleife är det tuffaste provet för varje bil”, säger Kranz. “Denna tid visar hur långt BYD och Yangwang har kommit när det gäller inställning och teknik.” Bild: BYD Europe / Youtube
Bara 30 exemplar av Yangwang U9 Xtreme ska byggas. Bilen har över 3 000 hästkrafter.
U9 Xtreme spelar i en egen liga – snabbare än Tesla, Rimac och Porsche Taycan Turbo GT.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt