Koenigsegg har gjort det igen med deras nya extrema modell Sadair’s Spear. Hyperbilen satte ett nytt sanslöst rekord i den klassiska backen i brittiska Goodwood.
– Den här bilen är förutbestämd att sätta rekord, säger Christian von Koenigsegg.
Bilen visades för första gången för bara några veckor sedan. Det är en lättad och vassare version av Koenigsegg Jesko optimerad för att dominera på bana med ett vikt/effekt-förhållande på 1:1. Och dominera gjorde den direkt. Vid helgens Goodwood Festival of Speed blev Sadair’s Spear officiellt den snabbaste produktionsbilen någonsin uppför den berömda backen. Den slog rekord inför 10 000-tals jublande åskådare.
Under skalet sitter samma dubbelturbo-V8 som i Jesko, men här pressad till hela 1625 hästkrafter när den körs på E85. Vikten har minskats med 35 kilo och aerodynamiken har vässats ytterligare med bland annat en aktiv dubbelsidig bakvinge, nya luftintag, kolfiberfälgar och spårfokuserade däck. Den har den svänghjulsfria Light Speed Transmission (LST), som kan varva med häpnadsväckande 46 000 rpm/s.
Med en tid på 47,14 sekunder slog den det tidigare rekordet för en produktionsbil, satt av Czinger 21C, med hela 1,68 sekunder. Men Koeningsegg var långt ifrån snabbast under Goodwood Festival of Speed. Allra bäst tid hade Ford Supertruck på 43,49 sekunder och på andra plats kom Subaru Project Midnight med 45,46 sekunder. Men dessa bilar är specialtillverkade och är inga bilar som kommer att rulla på vägarna till skillnad från Sadair’s Spear.

Sadair’s Spear bygger på Jesko men tar konceptet längre. Bara 30 exemplar tillverkas och alla sålde slut direkt vid premiären i Ängelholm. Prislappen ligger på 57 miljarder kronor styck och på en dag drog Koenigsegg in över 1,5 miljarder kronor tack vare den nya hyperbilen. Namnet är en hyllning till Christian von Koenigseggs far. Sadair’s Spear var den sista galopphästen pappa Jesko red innan han lade ridhjälmen på hyllan 1976. Bilen har redan slagit banrekord på Gotland Ring och ståtar därmed redan med två rekord.
Lördagens resultat från Goodwood
# | Bil | Förare | Klass | Tid (sek) |
---|---|---|---|---|
1 | Ford Supertruck | Romain Dumas | Modified Specials | 43,49 |
2 | Subaru Project Midnight | Scott Speed | Modified Specials | 45,46 |
3 | Koenigsegg Sadair’s Spear | Markus Lundh | Production Road Cars | 47,14 |
4 | Porsche 911 GT3 Cup | James Wallis | GT Racers | 47,69 |
5 | Holden Commodore | Jake Hill | Touring Cars | 49,33 |
6 | Porsche 911 GT3 R | Sarah Bovy | GT Racers | 49,83 |
7 | Shadow DN4 | Alex Summers | Sportscars | 50,72 |
8 | Ford Mustang GTD | Dirk Müller | Production Road Cars | 51,19 |
9 | Alpine A110 R Ultime | Laurent Hurgon | Production Road Cars | 52,28 |
10 | Audi R8 LMS Ultra | Benoît Tréluyer | GT Racers | 52,34 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.