Prisras på begagnade Teslor i Tyskland. Elon-effekten har börjat ge effekt och hotar sprida sig till Sverige.
– Det är för tidigt att säga ännu, det finns fler aspekter som väger in, säger experten Karl Wahlin.
I Tyskland har den så kallade Elon-effekten slagit till. Samtidigt har man i Sverige börjat prata om Teslaskammen. Allt detta beror på Elon Musks samarbete med den kontroversielle presidenten Donald Trump.
– Baserat på de volymer Tesla som omsätts på den svenska marknaden är det ännu för tidigt att säga om en sådan effekt finns, och att kunna särskilja den från andra marknadsrörelser och påverkan exempelvis av introduktionen av nya Model Y.
Nya siffror från den tyska begagnatmarknaden visar Tesla Model Y har tappat 17 procent, vidare har Model 3 19 procent och Model S 13 procent, uppger Wirschaft Woche som tagit fram siffror från AutoScout24. Bland de övriga elbilsmärkena ser man en minskning med bara fyra procent. Enligt experten Karl Wahlin kan vi få se något liknande i Sverige, även om han vill vara försiktig med spåkulan.
– På lång sikt kokar allt ned i hur köparen värderar bilens tekniska och praktiska egenskaper i relation till ägandekostnad och varumärkets värdegrund. Många bilmärken har ägandeförhållanden som kan problematiseras.
Även om folk vänder sig mot Elon Musks plötsliga förvandling från excentriskt geni till blåbrun basun, så behöver det inte innebära slutet för Tesla.
– Jag tror som jag i ett försök att vara subtil och diplomatisk. Även om man känner starkt mot ett visst skeende är det ofta många andra hänsyn som till slut bestämmer de val man gör.
Tesla är inte det enda bilmärket som har ägare med lik i garderoben. Men just nu är det Elon Musk som täcker nyhetssändningarna. Karl Wahlin pekar på att många vanliga bilar som rullar på våra vägar utan att bli bespottade också har ägare som kan ifrågasättas.
– Kina och Qatar är två exempel på storägare i vanliga bilmärken, men vars värdegrund många nog delar kanske i ännu mindre omfattning än Elons.
En annan expert som uttalat sig om detta är Ronny Svensson. Han har tidigare förutspått ett stort ras på begagnade Teslor.
– Jag tror att folk inte vill ha kommentarer om vilken bil de har köpt. Därför är jag ganska bekymrad över andrahandsvärdet på Teslor, säger han.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.