Här kör elbilen på 2,6 ton ifrån Porsches superbil

Den väger 2 645 kilo – men ändå kör nya elbilen Porsche Cayenne Turbo ifrån rena hyperbilar på rakan. I en ny film visar Porsche upp hur elbilen kör ifrån en hyperbil som rattas av Mark Webber.

Med nästan 1 200 hästkrafter, fyrhjulsdrift och teknik från Formel E är den nya Cayenne Electric Turbo en av de snabbaste bilarna som någonsin kommer rulla på svenska vägar. Den väger 2,6 ton men kan ändå köra ifrån både Porsche 918 Spyder och Porsche 911 Turbo S. Porsche själva beskriver bilen som sin starkaste modell någonsin.
– Det är som att jämföra äpplen och päron, säger tidigare F1-föraren Mark Webber när han ställs mot den nya eljätten i en duell.

Den elektriska Cayenne har presenterats som Porsches mest kraftfulla serietillverkade bil genom tiderna. Samtidigt är det också den tyngsta bilen märket någonsin byggt. För att visa att vikten inte är ett hinder valde Porsche att låta den möta märkets egen hybridikon, 918 Spydern.
– Han vet inte vad som väntar honom, säger utvecklingsföraren Gabriela Jilkova som kör SUV:en.

Här kör elbilen ifrån Porsches hyperbil

918 Spyder lanserades 2013 och kombinerade en mittmonterad V8 med två elmotorer. Med totalt 875 hästkrafter var den då Porsches snabbaste bil någonsin och den lilla 6,8 kWh-batteriet hjälpte till att pressa ner vikten till 1,6 ton. Att den nya el-SUV:en nu används som jämförelse visar hur dramatiskt utvecklingen har förändrats.

Trots att nya elektriska Cayenne väger 2 645 kilo pressas den fram av två kraftfulla elmotorer, en fram och en bak. Tillsammans ger de 1 139 hästkrafter, nivåer som tidigare var reserverade för rena hyperbilar. Resultatet är accelerationer som för bara några år sedan hade setts som helt orealistiska för en familje-SUV.

Porsche Cayenne Turbo Electric.

Och det är först här siffrorna avslöjas. Den eldrivna Cayenne Turbo gör 0–100 km/h på 2,5 sekunder och 0–200 km/h på 7,4 sekunder. Det betyder att den är snabbare än Porsches egen 918 Spyder, som gör 0–100 km/h på 2,6 sekunder och 0–200 km/h på 7,3 sekunder. För en bil som väger mer än många transportbilar är resultaten närmast svårbegripliga.

Den rekordsnabba SUV:en har samtidigt väckt reaktioner. I en krönika skriver Carups Maths Nilsson att utvecklingen har spårat ur – och att det är dags att “förbjuda skiten”.
– När en ny elbil på 2,6 ton för familjer kan accelerera upp till 100 km/h på 2,5 sekunder har alla gränser passerats, skriver han.

Han menar att biltillverkarna tävlar om extrem acceleration som ingen vanlig bilförare kan hantera – och att det riskerar att leda till fler allvarliga olyckor.
– Det är dags att strypa den galna framfarten som tappat allt sans och vett, säger han och pekar på flera dödsolyckor där extremt starka elbilar varit inblandade.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt