Samma dag som Youtubern fått leverans av sin Tesla Cybertruck kör han den till total förstörelse. Med sprängmedel och klubbor recenserar WhistlinDiesel Teslan i vad man skulle kunna kalla för världens mest extrema hållbarhetstest.
– Det skulle aldrig hända en vanlig pickup, säger WhistlinDiesel i videon.
YouTubern Cody Detwiler, mer känd som WhistlinDiesel, har gjort sig känd för att göra så kallade hållbarhetstester genom att göra galna utmaningar. I hans senaste video jämför WhistlinDiesel en Tesla Cybertruck och en Ford F-150 för att se vilken som klarar hans utmaningar bäst.
Det första testet som görs medan bilarna fortfarande står på flaket av leveransbilen som körde dem till platsen. Istället för att köra ned bilarna för en ramp backar teamet våldsamt av bilarna så de kastas ner ungefär 1.5 meter. Tack vare sin släta undersida klarar sig Teslan utan vidare, medan Fordens drivaxel går av.
Nästa test på tur är ett fartguppstest som går ut på att köra bilarna över en stor hög med stockar. Cybertrucken kör över utan större problem. Efter att ha monterat en ny drivaxel i Forden kör den över stockarna och klarar sig också över.
I nästa utmaning ska bilarna köra över gigantiska betongcylindrar, Teslan klarar sig hyfsat bra men fastnar på slutet. När Forden kör fastnar den nästan direkt, och Teslan drar tillbaka bilen. När Forden nästan kommit loss slungas hela bakre karossramen av på Teslan och man ser rakt in i bilens inre chassi.
– Det skulle aldrig hända en vanlig pickup, säger WhistlinDiesel i Youtube-videon. Tesla Cybertruck ska kunna dra nära 5 ton vilket är långt från vad Forden väger. Det är dock oklart om det fanns skador från tidigare utmaningar.
Efter detta extrema test görs ett minst lika galet, WhistlinDiesel kör i en hög hastighet över en skarp kulle vilket resulterar i att bilarna flyger en bit i luften. Till en början verkar det som att båda klarade det relativt bra, men efter en stund släcks skärmen i Cybertruck och allt fler funktioner stängs av.
Istället för att avsluta videon när de inte fått igång bilen fortsätter teamet istället med flera otroliga tester, bland annat genom att fästa sprängmedel på olika delar av bilarna. Detta klarar Teslan väldigt bra tack vare sina speciella paneler, medan det blir stora hål i Forden. Efter att Teslan klarat majoriteten av testerna slutar Youtube-videon däremot med att WhistlinDiesel tycker att Forden allt som allt vann, eftersom det är den enda bil som fortfarande går att köra.
– Jag skulle vilja gjort mer med bilen, men den är totalförstörd så jag kan inte göra mer, säger WhistlinDiesel i Youtube-videon.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]