900 000 kronor i straffskatt varje för en Golf R. En miljon kronor för en stor SUV. Nya malusskatter i Frankrike kan slå rekord.
Den första januari 2027 träder ETS2 ikraft. EU:s straffavgifter för koldioxidutsläpp kryper allt närmare. Samtidigt fortsätter européerna att köra runt i bilar med förbränningsmotorer. Nu kraftsamlar politikerna med panikåtgärder för att snabba på omställningen.
I Franrike har Sébastien Lecornus regering därför lagt fram ett förslag till Nationalförsamlingen i Palais Bourbon om en ytterligare höjd straffskatt för alla bilar med förbränningsmotorer. Frankrike var först i Europa med bonus-malus och nu skruvar de upp det ytterligare Enligt förslaget ska en Volkswagen Golf av prestandaversionen R kunna ge 900 000 kronor i straffskatt varje år från 2028 eftersom den släpper ut mer än 180 gram koldioxid per kilometer, uppger Automobile Magazine.

Den franska regeringen vill gå hårt åt de traditionella fordonen. En Toyota Land Cruiser kan till exempel kosta över en miljon i straffskatt varje år. Samtidigt erbjuder Frankrike billig social leasing av elbilar till låginkomsttagare. Först måste förslaget passera genom Nationalförsamlingen. Franska bilorganisationer mobiliserar redan för att stoppa den. Enligt dem skulle det bli en massiv och nästan omöjlig utgift för många hushåll. Dessutom har de svårt att släppa den gamla drömmen om förbränningsmotorn.
Svenska experter har spekulerat i att bensin- och dieselpriset kommer att gå upp minst tre kronor på nyårsdagen 2027. Därefter krymper utsläppsrättigheterna för varje år. Det gör så att bensinpriset kommer att fortsätta att stiga tills fossila bränslen helt är utfasade från EU.
Frankrikes förslag till ny årlig malusskatt från 2028
Koldioxid g/km | Straffskatt per år |
98 | 500 |
99 | 750 |
100 | 1000 |
101 | 1250 |
102 | 1500 |
103 | 1700 |
104 | 1900 |
105 | 2100 |
106 | 2300 |
107 | 2400 |
108 | 2600 |
109 | 2800 |
110 | 3100 |
111 | 3300 |
112 | 3600 |
113 | 4000 |
114 | 4500 |
115 | 5400 |
116 | 6500 |
117 | 7400 |
118 | 8180 |
119 | 8980 |
120 | 9630 |
121 | 10 740 |
122 | 11 720 |
123 | 12 760 |
124 | 13 860 |
125 | 15 040 |
126 | 16 290 |
127 | 17 610 |
128 | 19 010 |
129 | 20 490 |
130 | 22 050 |
131 | 23 700 |
132 | 25 440 |
133 | 27 260 |
134 | 29 180 |
135 | 31 190 |
136 | 33 310 |
137 | 35 520 |
138 | 37 840 |
139 | 40 260 |
140 | 42 790 |
141 | 45 430 |
142 | 48 180 |
143 | 51 050 |
144 | 54 040 |
145 | 57 150 |
146 | 61 260 |
147 | 66 370 |
148 | 72 480 |
149 | 79 590 |
150 | 87 700 |
151 | 96 810 |
152 | 106 920 |
153 | 118 030 |
154 | 130 140 |
155 | 143 250 |
156 | 157 360 |
157 | 172 470 |
158 | 188 580 |
159 | 205 690 |
160 | 223 800 |
161 | 242910 |
162 | 26302 |
163 | 284 130 |
164 | 306 240 |
165 | 329 350 |
166 | 353 460 |
167 | 378 570 |
168 | 404 680 |
169 | 431 790 |
170 | 459 900 |
171 | 489 010 |
172 | 519 120 |
173 | 550 230 |
174 | 581 340 |
175 | 612 450 |
176 | 643 560 |
177 | 674 670 |
178 | 705 780 |
179 | 736 890 |
180 | 768 000 |
181 | 799 110 |
182 | 830 220 |
183 | 861 330 |
184 | 892 440 |
185 | 923 550 |
186 | 954 660 |
187 | 985 770 |
Större än 187 | 1000 000 |
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.