Triumph släpper sju retromodeller. Nu tar man tillbaka sin klassiska logotyp från 1907. Men det kommer bara gälla för 2025-modellerna.
Triumph har haft en skumpig resa fram till dagens datum. Den klassiska engelska motorcykeltillverkaren grundades av en tysk cykelimportör. Siegfried Bettmann flyttade till London från Nürnberg på 1880-talet och började importera cyklar.
I början av 1900-talet föddes märket på riktigt och man tog fram sina första bilar. Själva motorcykeltillverkningen kom igång 1907 och är tillsammans med Harley Davidson och Indian Motorcycles, som grundades av svenska Oscar Hedström från Lönneberga socken, ett av de äldsta i världen.
Triumph har precis som katten haft nio liv. Många gånger har märket varit nära att gå under. Men nu är allt det där pikanta kapitel i företagets historia. Triumph verkar må bra idag. Och nu ska man fira sitt arv med att damma av den klassiska logotypen från 1907. Den kommer att finnas med på sju olika Icon-modeller som släpps nästa år.
Den gamla loggan som fyller 98 nästa år är stilren med texten “Triumph”, den ersatte den första logotypen från 1902 som liknade ett heraldiskt vapen med staden Coventrys stadsvapen insprängt.
Modern Classic Edition är framtagna med hänsyn till märkets historia, men utan att göra avkall på modern design. De dominerande färgerna är safirsvart och silver, men på vissa modeller finns också guld insprängt.
Lista Triumphs sju nya modeller:
Triumph Bonneville T100 Icon Edition
En 900 kubikare med 64 hästkrafter för långköraren.
Triump Bonneville T120 Icon Edition
1200 kubik med 79 hästkrafter. men här är det guld istället för silver på tanken.
Triumph Scrambler 900 Icon Edition
900 kubikare, en trevlig motorcykel med mycket körglädje som passar även de lite mer oerfarna.
Triumph Scrambler 1200X Icon Edition
1200 kubikare med handmålade ränder på tanken. Den tyngsta i Scramblerserien och kanske inte något för den med nytt körkort.
Triumph Scrambler 1200XE Icon Edition
Den mest exklusiva i sin modelllinje. Här har man tänkt till ytterligare ett var med designen, en motorcykel för de som förälskat sig i märket.
Triumph Bonneville Bobber Icon Edition
En rustik hoj på 1200 kubik och 79 hästkrafter, perfekt för längre resor.
Triumph Bonneville Speedmaster Icon Edition
Den mest kraftfulla av dem alla, 1200 kubikare för de lite mer erfarna hojåkarna.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.