Miljontals svenska fortkörarna åker ner i falluckorna varje år. Här är listan på fartfällorna på 31 svenska platser – från Ystad i söder till Hammarstrand i Jämtland.
Med avancerad teknik kan varenda fordon som kör för fort övervakas i realtid.
Actibump straffar fortkörare med fallucka som öppnas vid fortkörning. Hittills i år har svenska bilar bumpats 47 miljoner gånger när de körts för fort. Samtidigt har 1,2 miljarder bilar som hållit farten över falluckorna sluppit studsa över vanliga farthinder. Actibump sägs ha minskat fortkörningen med 95 procent.
– Håller man bara hastigheten så stör det inte trafiken som vid vägbulor. Man behöver inte gasa eller bromsa, det är en kompromiss mellan låg hastighet och framkomlighet, säger David Eskilsson, vd på Edeva som tagit fram Actibump.
Fartfällan Actibumb fullproppad med smart teknologi. Actibump kan läsa av varenda fordon med multisensorn Actinode och skickar statistiken till en centraldator. Den här informationen kan vem som helst följa på EdevaLive.
– Det påminner om de svarta slangarna som ibland finns över vägarna. Men de här systemen kan vara påslagna året runt, säger David Eskilsson.
De gamla klassiska vägbulorna är hatade av många. Där måste fordonen bromsa och gasa för att inte slå i underredet. Men tanken med farthinder är inte att störa trafiken, bara se till att fortkörarna saktar in.
– Vi är väldigt positiva till utfallet och har gjort stickprov som visar att andelen fortkörare minskat till bara omkring två till fem procent, säger Eva Lundberg.
Actibump finns på 31 platser i Sverige och används både av Trafikverket och kommunerna. Men eftersom de kräver grävarbete så kan de inte användas överallt. I Göteborg är stora delar av staden byggd på lera. Där kan Actibump innebära vibrationer till omkringliggande byggnader. Det har man erfarenhet av från Sundsvall. Där installerades två Actibump på Bergsgatan och snart klagar grannarna över att husen vibrerade när falluckan öppnades.
– Det stämmer att farthindren var föremål för klagomål tidigare. Om jag inte minns fel så resulterade dessa klagomål i att hindret i ena körriktningen också togs bort. Det är tyvärr alla uppgifter jag har, säger Linda Wågberg på Sundsvalls kommun.
Här finns alla svenska fartfällor – lista med kartlänkar
Andreas Jemn är journalist och författare.