Här dödar experterna en stor batterimyt

En batteriexpert går igenom den senaste forskningen om LFP-batterier. Avslöjandet går emot vad biltillverkare uppmanar i sina manualer.
– När du håller ditt batteri fulladdat, skapas skadliga sammansättningar, säger Jason Fenske. 

Litiumjärnfosfatbatterier är mer kända som LFP-batterier och börjar bli allt vanligare i elbilar. Sedan 2021 har Tesla batteritypen i alla deras bakhjulsdrivna versioner av Model 3 och Model Y. De används också av Volvo i den billigaste modellen av EX30. Till skillnad från NMC-batterier har LFP-batterier en annan typ av sammansättning som enligt många gör de bättre, samtidigt som de är billigare att tillverka. Men nu har en batteriexpert tagit en närmare titt på LFP och avslöjar den riktiga sanningen. 

På Youtubekanalen “Engineering Explained” djupdyker Jason Fenske i olika tekniska frågor. Denna gång undersöker han LFP-batterier och baserar sig på en ny forskningsrapport. I klippet har han forskat i vad du som elbilsägare kan göra för att ditt batteri ska hålla så länge som möjligt.
– Det finns väldigt mycket information som motsäger varandra om LFP-batterier, säger Fenske. 

Enligt Ford och Tesla som utrustat några av sina bilar med LFP-batterier ska man ladda sin elbil till 100 procent minst en gång i veckan. Detta skiljer sig från andra NMC-batterier där du i stället ska undvika att ladda mer än 80 procent. Men att ladda batteriet till 100 procent tycker Jason Fenske inte är en bra idé. 

Enligt en ny studie från Journal Of Electrochemical Society ska man undvika att ladda LFP-batterier till 100 procent så mycket det bara går. Ju högre du laddar ett LFP-batteri desto mer degradering utsätts det för. Allra värst är det att ladda batteriet från 75 procent till 100 procent. Alltså motsatsen till vad Tesla och Ford säger i sina manualer. Tesla rekommenderar att ladda fullt en gång i veckan, Ford anger minst en gång i månaden. Orsaken är framförallt för att ge en tillförlitlig mätning av räckvidden.
– När du håller ditt batteri fulladdat, skapas skadliga sammansättningar som förbrukar litiumet, säger Jason Fenske. 

Testerna från studien som batteriexperten läst gjordes i 40 grader och 55 grader Celsius. Det är temperaturer som inte överensstämmer med de flesta platserna på jorden.
– Om du testar batteriet i ett tuffare klimat får du reda på snabbare hur länge ett batteri kommer klara av att fungera, säger Fenske.  

Men i stället för att ladda ditt LFP-batteri enbart till hälften tycker Fenske att den bästa lösningen är att enbart ladda din elbil ifall du verkligen behöver det. Samtidigt ska du aldrig låta ditt batteri nå 0 procent eftersom det kan orsaka permanenta skador på batteriet. Detta har dock de flesta elbilarna ett inbyggt skydd mot så att det aldrig ska gå att ladda ur batteriet helt.  

Han varnar också för att det som han läst i studien inte passar in i alla klimat och omständigheter, vilket gör att det är svårt att ge ett fullt korrekt svar på vilken som är den bästa typen av laddning.
– Kemi är svårt och innovationer tar tid. Saker förändras hela tiden, säger Fenske.
LÄS MER: