Här begravs en epok – ikoniska supermotorn död

Bentley har tillverkat sin sista W12-motor. En epok gick i graven när fabriken stannade. Sedan gick alla till en gemensam minnesstund med lunch.

Det blev en högstämd dag på Bentleyfabriken utanför engelska Crewe. Så fort den sista W12 motorn blivit klar, stängde man ner och gick tillsammans med företagsledningen för en gemensam lunch. Motorbyggarna fick en symbolisk kolv som minne av 21 års motorbyggande.
– Vi ska vara stolta över den här motorn, den har fört fram Bentley till en tätposition i hela världen, sa Andreas Lehe, från företagsledningen.

Den urengelska biltillverkaren, som numera ägs av tyska Volkswagen, började faktiskt med att bygga flygplansmotorer. Men grundaren Walter Bentley var en jordnära man som hellre höll sig på marken. Därför blev det istället bilar och märket har sedan dess varit bilarnas motsvarighet till en klassisk brittisk gentleman.

När den här W12-motorn lanserades 2003 blev det en världssuccé. Den bestod av två smalvinklade V6 motorer med gemensam vevaxel. Ur detta kunde man pressa ut omkring 550 hästkrafter.  Varje motor tillverkades också för hand. Det tog ungefär sju timmar för arbetarna att sätta ihop de omkring 2600 delarna till en perfekt Bentley W12. 

Till en början monterade man motorn i succémodellen Continental. Men senare också i efterföljarna Bentayga och Flying Spur, som gjorde succé. Men det var inte bara en motor för en trivsam lugn tur på den engelska landsbygden. Det går att köra riktigt snabbt med en Bentley W12.

Det visade den finska rallyföraren Juha Kankkunen när han vintern 2011 slog världsrekord på is med en Bentley V12:a. Juha lyckades pressa upp bilen i 331 kilometer i timmen på den frusna Bottenviken och mottog inte bara tillverkarens ovationer, hela världen applåderade hans bravad.

Men nu har tiden hunnit ikapp denna redan klassiska motor. Bentley har tagit sikte mot framtiden och har en ny motor för sina kommande modeller. Det är en V8 förbränningsmotor med elektrisk drivlina. Den ska vara ännu mer kraftfull än den nu begravda W12an. För alla nostalgiker är det här en verklighet man måste acceptera. Klockan klämtar för den klassiska W12-motorn.