Häpnar: Kan se rakt genom förstörda Hemi V8:an

En magisk Hemi V8 gick sönder mystiskt efter att ha gått 32 000 mil. Han häpnar när han kan se rakt igenom motorn.
– Dessa motorer brukar hålla betydligt längre om de behandlas väl, säger Eric.

Hemi V8:an är en av de mest legendariska motorerna som någonsin tillverkats. Därför var det många motorentusiaster som minst sagt var förbannade när Stellantis bestämde sig för att avsluta produktionen av motorn för ett tag sedan. Men trots nedläggningen har det den senaste tiden ryktats om att Hemi snart kommer att återuppstå, men hittills har ingenting bekräftats av Stellantis.

En som är en stor beundrare av Hemi-motorn är motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars”. I ett av hans senaste klipp på Youtube har han fått in en trasig 5,7-liters Hemi V8 som tidigare satt i en Dodge Charger från 2007. Motorn hann totalt gå 31 865 mil innan den gick sönder under mystiska omständigheter. Men varför den gick sönder är något som Eric Berg tänker ta reda på.
– För många motorer är det miltalet en bra siffra, men denna motor gick förmodligen inte sönder på grund av att den körts långt, säger Eric.

Det första Eric gör är att ta en närmare titt på motorns utsida. Han upptäcker då att den har flera hål. Han kan till och med se rakt igenom motorn. Han tar sedan loss några delar och undersöker insugsportarna. Där upptäcker han rost, vilket är ett tydligt tecken på att motorn har haft vatten i sig vid något tillfälle. Han tar sedan loss den första ventilkåpan och möts av en hemsk syn.
– Låt oss säga att det inte riktigt ska se ut så här egentligen, säger Eric.

Vid kamaxlarna upptäcker han en hel del illavarslande metallglitter. När han sedan tar en titt under den andra ventilkåpan ser det minst lika illa ut.
– Jepp, det där är riktigt illa, säger han.

Han tar sedan loss motorns två topplock för att kunna få en bild av skicket på cylindrarna. De ser alla ut att vara lite skadade, men han kan inte se några direkta tecken på vad som har gått snett med motorn. Efter det undersöker Eric oljetråget, och där ligger flera större metalldelar som egentligen inte ska vara där.
– Aj, det var inte bra, säger Eric.

När Eric inspekterar vevaxeln ser han en del skador och tecken på slitage. Men när han sedan ska undersöka skicket på vevstakarna upptäcker han att flera av dem är riktigt skadade. En kolv har till och med gått av, och de flesta av lagren i motorn är helt förstörda.
– Jag fattar inte ens hur man lyckas med det här, säger experten.

Efter sin isärplockning av den legendariska V8:an känner sig Eric säker på vad som har gått fel med den. Enligt honom är det rätt tydligt att ägaren körde den alldeles för länge med för lite olja, vilket gjorde att saker snabbt gick utför.
– Det här är inte ett motorfel utan ett ägarfel, och tyvärr händer det rätt ofta med dessa motorer, säger Eric.
LÄS MER: