Han körde 999 999 km med sin Volvo V70

Här är en av världens mest körda Volvo V70. Bilen har körts tills mätaren inte gick längre – den stannade på 999 999 kilometer. 
– Avgassystemet är original, motorn också, den har till och med originalturbo, berättar Jaroslav.  

Det finns några Volvobilar runt om i världen som gått riktigt långt. Carup berättade nyligen om Jim O’Shea som kört en miljon miles, 161 000 mil, med sin Volvo 740. Och Irv Gordons Volvo P1800 har världsrekordet med 515 000 mil. 

Men även nyare Volvomodeller kan gå riktigt långt. En Volvo V70 från 2003 körts över en miljon km, 100 000 mil. Den digitala mätaren har stannat på 999 999 kilometer eftersom det inte finns fler siffror. Uppenbarligen hade inte Volvo räknat med att någon skulle köra bilen längre än 100 000 mil, men det finns flera V70 som klarat bragden.

Jaroslav Hlobil köpte sin V70 begagnad 2008 när den hade 157 000 km på vägmätaren. Efter att ha sett en Volvo S80 hemma hos en kompis hade han blivit svårt förtjust i Volvo och tänkte att han måste köpa den svenska bilen. 
– Sedan dess har jag haft två V40 och C30, och när jag upptäckte denna gyllene V70 hos en Volvohandlare i Prag var jag tvungen att ha den, berättar han för evolvolution.cz.

Under fjorton år har Jaroslav nu kört 84 300 mil med sin bil, över 6000 mil om året. 
– Jag jobbade länge på IKEA. Jag pendlade mellan Prag, Ostrava, Bratislava och Budapest, ibland åkte jag till och med till Polen. Att köra över sex tusen kilometer i månaden var inga problem, säger han. 

Trots att Volvon gått 25 varv runt jorden så sägs den vara i bra skick. Bilmekanikerna på Volvoverkstaden tror knappt att det är sant att den gått så långt. Men visst finns det tecken på att bilen är väl använd. Det har kommit lite rost på höger bakdörr och klädseln på förarstolen är trasig, dessutom fungerar inte stolsvärmen. Men på det hela taget har bilen klarat den långa körsträckan fint. Enligt Jaroslav startar motorn direkt och spinner fint. 

– Avgassystemet är original, motorn också, den har till och med en originalturbo. Jag bytte dock injektorerna vid cirka 350 000 km – en gick sönder, så jag föredrog att byta ut alla. Någon gång under den tiden var jag tvungen att byta ut växellådan, men sedan dess har jag kört över 650 000 km på den nya och den fungerar felfritt, säger han. 

Bilen tänker Jaroslav behålla, men han har nyligen bytt till en Volvo V60 Cross Country D4. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester