Hann köra sju mil innan varningslampan tändes

Ännu en Mercedesägare varnar för Adblue-systemet. Dieselbilarna döljer ett dyrt fel.
– Jag hann köra sju mil innan servicelampan varnade, säger Anders Dahlgren från Steninge i Halland.

Förra veckan berättade vi på Carup.se om en man som äger fyra Mercedesbilar. På tre av dem har avgasreningen Adblue gått sönder. Effekten blir att verkstaden måste byta både pump och tank.
– Det kostar 30 000 kronor, men Mercedes lägger över det på försäkringsbolaget som sedan tar ut det på premien. Istället för att göra något åt att man byggt en bildel som inte håller måttet, säger mannen.

Nu har Anders Dahlgren hört av sig. Han känner igen sig i kamratens historia.
– Jag läste om detta hos er och reagerade, det lät precis som det jag har råkat ut för, säger Anders.
En dag ringde hans pappa och hade ett erbjudande som Anders inte kunde tacka nej till.
– Jag köpte min pappas Mercedes 220d för något år sedan. Han hade den på en verkstad i Nybro. Där bytte de NOx-sensorn. Men när jag skulle köra hem med bilen började servicelampan lysa efter bara sju mil, säger han.

Ett av felmeddelandena som mannens Mercedes visade. Foto: Privat

Anders Dahlgren stod utanför den småländska stiftsstaden Växjö. Han stirrade förvånat mot skärmen.
– Det stod “Check Adblue”, jag lämnade in den till min lokala verkstad i Getinge som gjorde en reset, sedan fungerade allt ett tag, säger Anders.
Efter det trodde han att felet var löst. Anders trivdes med sin Mercedes. Det var dessutom kul att låta den trevliga bilen vandra inom familjen.
– Men i mars tändes lampan igen, systemet gjorde en nedräkning till 800 kilometer och nivån kunde inte läsas. Jag lämnade in den till en Mercedesverkstad som tappade ut vätska och nollade systemet, säger Anders.

Efter det här var han vaksam. Men allt eftersom veckorna rullar på blev Anders lite lugnare. Men till slut var det dags igen.
– På sommaren tändes lampan igen. Men den slocknade efter bara någon vecka. Jag lämnade ändå in bilen till Mercedes, men eftersom det inte fanns några felkoder kunde de inte göra någon felsökning, säger han.

Anders har pratat med många mekaniker om det här felet. Därför har han förstått att hans bil är inte den enda som drabbats.
– Jag har förstått på mekanikerna hos Mercedes att det här är ett vanligt problem. Man måste byta pump och tank, det är väldigt dyrt, säger Anders.

Adbluesystemet fortsätter att krångla. Plötsligt tänds lampan och Anders Dahlgren kan inte avläsa hur mycket vätska som finns i systemet. Det hjälper inte att fylla på, eller att tappa ur.
– Det har fortsatt, en gång i månaden har den här lampan tänts igen. Sedan har den slocknat, det är som om bilen lagar sig själv.

Trots alla bekymmer fick den här äventyrliga hallänningen för sig att åka till Norge med bilen.
– Nu efter nyår skulle vi åka till Norge. Men då var jag förberedd och hade tittat ut verkstäder för Mercedes på vägen. Efter 25 mil tänds lampan och det går inte att läsa av vätskenivån. Men den slocknar av sig själv.

Nu verkar det enda alternativet vara att byta pump och tank.
– Nu har det kommit med jämna intervaller. Jag tror att det enda som finns att göra är att byta pumpen och systemet.
Carup.se har sökt Mercedes experter för en kommentar, men de har ännu inte svarat.
LÄS MER: