EU ändrar sig och tänder upp bakljusen på nya bilar. Nu uppmanar bilexperten alla bilägare att ta kontroll över bilarnas vansinniga automatik och tända sina bakljus.
– Alla tycker att det är hål i huvudet och ingen förstår varför, säger bilexperten Peter Esse.
EU bestämde 2011 att man skulle släcka alla bakljus under dagen i unionen. Det kallas för Daylight Running Lights (DLR). Enligt makthavarna skulle det spara energi. Och man luftade sig mot påstådd forskning.
– De sa att man skulle lättare kunna se bromsljusen på dagen om bakljusen var släckta. Men det var bara helt befängt, säger Peter Esse.
Den svenska trafikforskaren Björn Lidestam har själv forskat kring trafiksäkerhet och släckta bakljus. Han har letat efter den märkliga forskningen som EU har använt som argument.
– Jag har försökt hitta var den finns, men det verkar knappt som den existerar. Jag har för mig att det var några rön som kom från Tyskland eller Italien, säger Björn Lidestam.
Istället har han kommit fram till ett tydligt samband mellan bättre trafiksäkerhet och tända bakljus. Studien kom fram till att trafikanter blir mycket mer vaksamma om bilarna är upptända baktill.
– När studien var klar hörde jag av mig till infrastrukturminister Andreas Carlsson och de tre svenska EU-parlamentariker som sitter med i trafikutskottet. Ingen svarade, säger Björn Lidestam.
Sedan dröjde det ett tag. Plötsligt ändrade sig EU. Nu ska alla bilar i unionen tända sina bakljus. Peter Esse har gjort ett uppmärksammat Youtubeklipp. Han håller med Björn Lidestam.
– Sedan förra året måste alla bilar som typgodkänns i EU tända bakljusen vid 7000 lux. Det betyder att så fort det är lite skugga eller om solen försvinner, säger han.
Peter Esse har tagit ett grepp om frågan. I sin film ifrågasätter han att EU:s politiker kunde sjösätta ett sådant vansinnigt förslag. Och att man lät det gälla i nästan 15 år. Han konstataterar att bland annat Volkswagen Porsche, Kia, Hyundai, Tesla och Toyota kör med släckta baklysen när det inte är tillräckligt mörkt. Ibland förblir de släckta även i skymning och dålig sikt. Hans egen Audi är ett lysande undantag då Audi har specialinställning för Sverige.
– Det är helt absurt att bilar ska åka runt med släckta bakljus i skymningen som det har varit. Den här idén om att spara energi kom innan vi fick den nya LED-tekniken, säger Peter Esse.
Idén med släckta bakljusen har framförallt inget stöd i norra Europa.
– Alla tycker att det är hål i huvudet och ingen förstår varför. Det har varit en skam att vi har haft det så här i så många år, avslutar Peter Esse.
Han tycker att alla ska kontroll över sitt billyse och säkra att bilen lyser.
– Det är ju så som du som bilägare som säkerställer att ditt bakljus är på medan du kör om inte bilen gör det själv i autoläge. Är halvljus på så är också alltid baken på, säger han i filmen.
Enligt forskningsrapporten från VTI tror 80 procent av bilisterna att de har bakljusen tända. Samtidigt irriterar de sig på att andra kör runt nedsläckt.
– Folk har ingen aning om att de kör runt med släckta bakljus, det visade vår forskning tydligt, säger Björn Lidestam.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















