Nu säljs en historisk Ferrari F40. Det är Lewis Hamiltons drömbil, och Enzo Ferraris sista önskan om vad Ferrari skulle vara. En bil som beskrivs som ett konstverk.
Numera är Hamilton mer intresserad av konst än av bilar. Han har nyligen sålt av hela sin bilsamling till ett värde av cirka 165 miljoner kronor, enligt uppgifter. Superbilarna har tappat sin lockelse för Hamilton. Men det finns en enda bil som fortfarande lockar. Och bilen är ett konstverk, menar F1-stjärnan.
– Om jag skulle skaffa en bil så vore det en (Ferrari) F40. Men det är mer som ett konstverk.
F40 skapades som ett budskap. Självaste Enzo Ferraris sista ord om vad en Ferrari borde vara. Den föddes för att hedra företagets 40-årsjubileum och var både en gåva till företaget och passionerade entusiaster, samt en symbol för vad Maranello hade uppnått under fyra decennier av racing och gatbilar. Ingen champagne, inga sentimentala tal. Bara en pålitlig maskin, byggd för att förkroppsliga allt som Ferrari stod för.


Desingnen var funktionell men fängslande. Elva stora kompositpaneler bildade karossen, med massiva kåpor fram och bak som avslöjade varje mekaniskt detaljer. NACA-kanaler, insug och scoop placerades med racingintention, för att leda luft till turbos, bromsar och intercoolers. Även den stora bakvingens funktionella förlängning blev en omedelbar ikon.
Under bakre kåpan bankade ett kraftfullt hjärta. En vidareutvecklad version av 288 GTO:s twin-turbo V8. Motorn hade vuxit till 2,9 liter, och effekten hade stigit till 478 hk med 577 Nm vridmoment. För 1987 var det hisnande siffror. Tillsammans med den ultralätta karossen, 20 procent lättare och tre gånger styvare än GTO, förändrade F40 spelet helt. Den accelererade 0–100 km/h på bara 4,1 sekunder och nådde en otrolig topphastighet på 324 km/h. Det var världens snabbaste gatbil, och nu säljs den av Broad Arrow Auctions.

Ferrari hade från början planerat att bygga bara 400 exemplar, men efterfrågan blev långt större än någon kunnat ana. När produktionen avslutades 1992 hade omkring 1 315 bilar lämnat fabriken – ett bevis på bilens ikoniska status. Kanske berodde det på att varje detalj personligen övervakades av ”Il Commendatore”, Enzo Ferrari själv. Oavsett anledning: detta exemplar, med sin originalfärg och mindre än 10 400 kilometer på mätaren, är kanske det perfekta uttrycket av Ferraris 40-årspresent. Och vem vet – kanske fångar den snart intresset hos Lewis Hamilton…


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.