Gurun erkänner missat fel: ”Läropengar”

Även ett proffs kan ibland göra fel. Verkstadsprofilen Fredrik Grufman avslöjar en riktig miss han gjorde när han skulle reparera en Ford Mustang GT från 1995.
– Det är ett antal timmar som vi inte kommer att kunna ta betalt för, säger Grufman.

Mekanikergurun Fredrik Grufman på Grufman Bil delar ofta med sig av olika reparationer som han och kollegorna utfört vid verkstaden på sociala medier. I ett av hans senaste klipp på Facebook får vi följa med när reparationen av en Ford Mustang GT från 1995 inte riktigt gick som den skulle till en början. För ovanlighetens skull gjorde verkstadsprofilen och kollegan Perra ett misstag.
– Vi gjorde bort oss, skriver Grufman på Facebook.

Den gamla Forden kom in till verkstaden med märkliga fenomen där den stannade när man körde och spikade. Men efter att Grufman och Perra bytte ut ett gäng delar slutade den att spika och stanna. Istället dök det upp nya problem.  
– Felet kvarstår; den börjar misstända kraftfullt när den är varm, när man lägger i drive och när man kommer över 1500 varv, säger Grufman.

De misstänkte först att något var fel med EGR-ventilen eller sensorn som sitter på den, men kunde inte hitta några fel där. De beställde även en ny databox och försökte lösa felet med den utan någon större framgång. De bytte också ut tändstiften, kablaget och flera andra komponenter.
– Då är frågan vad som orsakat att den började bluddra och hacka när man gasar på, säger Grufman.

Grufman och Perra gick igenom allt de hade gjort och kom då fram till att det fanns ett ställe som de hade pillat på men sedan inte pillat på igen, nämligen inne i fördelaren där en halvgivare sitter.
– När man byter halvgivaren måste man demontera fördelaren, och det innebär att man tar ut rotorn som går på kamaxeln och driver oljepumpen längre ner. Det innebär också att man måste ta bort drevet som sitter längst ner, säger Grufman.

Men när Grufman och Perra satte tillbaka drevet gjorde de misstaget att montera det 180 grader fel.
– Monterar man det fel kommer kuggarna att hamna fel, och då stämmer inte timingen ordentligt för tändningen, säger Grufman.

Grabbarna insåg sitt misstag när det inte blev någon skillnad efter att de pluggade EGR. 
– Vi förstod då att tändningen var problemet, säger Grufman.
Efter att de kom på sitt misstag fixade de till det, och nu fungerar bilen som den ska igen.
– Nu har vi i alla fall fixat alla fel som vi blev ombedda att fixa. Jag känner ändå att det blir en del läropengar, säger Grufman.
LÄS MER:

Senaste nytt