Gurun: Audi har blivit en stor mardröm

En gång var Audi drömbilen. Nu kämpar lojala fans med att känna igen märket de en gång älskade – och nu kräver de förändring för sista gången innan de ger upp märket helt.
– Allt känns som en stor mardröm, säger en känd Youtuber och Audi-guru.

I nästan 20 år har han fotat och filmat Audibilar. Han har samlat på dem, burit märket som en livsstil och byggt upp ett stort följe bland entusiaster världen över. Men i en över en timme lång uppgörelse förklarar han varför han nu tappat hoppet. Och varför så många andra känner likadant. Det handlar om mer än bara fula loggor eller mjukvarustrul. Det handlar om ett svek.
– Det går knappt längre. Det här är inte Audi, det är något helt annat, säger Youtube-profilen bakom kanalen Auditography.

Knapparna är borta. Designen är förvirrande. Identiteten suddas ut. Det finns inte längre någon stolthet i att köpa en S- eller RS-modell när märkesemblemen plockats bort eller förväxlats med billiga versioner. Den ikoniska känslan av att sitta i en Audi med påkostade material och fingertoppskänsla är utbytt. Mot blanka plastytor, tröga pekskärmar och ett “premiumintryck” som faller platt.
– Jag vet inte vad som har hänt. Jag får mejl från Audi-återförsäljare som ber mig ta upp problemet med den nya ratten – kunderna blir chockade när de kliver in i bilen och ser vad som möter dem.

Auditography har närmare en halv miljon följare på Youtube – och på Instagram nästan 700 000 följare.

Många av förändringarna beskrivs som beslut fattade av människor långt bort från entusiasterna. Människor om aldrig suttit på ett bilforum, aldrig gått på ett bilträff och aldrig känt glädjen av att få vrida ur en RS6 på en bergsväg.
– Jag har fått tusentals meddelanden från folk som ber mig agera. Jag känner mig inte som en recensent, jag är en förlängning av deras röst.

Kritiken handlar också om Audis vägval när det gäller design. Den nya loggan som är “platt, billig och plastig” upplevs som ett hån mot märkets historia. De klassiska 3D-ringarna var en symbol för kvalitet och igenkänning, men har ersatts av något som “ser ut som den gamla loggan har ramlat av bilen”.

Nya ringarna som är i 2D.

Men det mest känslosamma citatet kommer mot slutet, när han talar om vad som händer när själva kärnan i ett livslångt engagemang börjar försvinna:
– När jag kör och fotograferar nya modeller känner jag mig mest tung. Allt som Audi stått för har kastats ut genom fönstret. Jag tänker på det här varje dag. Hur kunde det bli så här?

Han berättar om ägare som täckt över sina Audi-tatueringar. Samlare som bytt märke efter 30 års lojalitet. Och barn som inte längre kan få höra motorljudet från en RS6 eftersom den elektroniska mjukvaran sätter stopp.

Trots det avslutas filmen inte i total uppgivenhet. Han menar att förändring är möjlig – om rösterna fortsätter höjas. Och Audi har redan börjat visa tecken på att lyssna.
– Jag vägrar ge upp. Jag bryr mig för mycket. Det är därför jag har gjort den här filmen. För att vi, som är Audi-familjen, ska kunna säga: ni har tappat bort er. Hitta tillbaka.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt